Nikon D90 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło Żarowe,
- Światło jarzeniowe (7 rodzajów),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.
Ustawianie balansu bieli odbywa się za pomocą odpowiedniego przycisku, znajdującego się z lewej strony wyświetlacza oraz pokręteł wielofunkcyjnych. Instrukcja obsługi aparatu podaje wartości temperatury barwowej dla każdego z ustawień, z zaznaczeniem, że są to wartości przybliżone. Użytkownik ma zatem możliwość, w ramach każdego z ustawień, dostrojenia balansu bieli do specyficznych warunków oświetleniowych, przy pomocy specjalnej tablicy kolorów o osi poziomej żółty – niebieski oraz osi pionowej zielony – magenta.
Balans bieli testujemy na tablicy kolorów GretagMacbeth, wykonując jej zdjęcia przy odpowiednim rodzaju światła i z zastosowaniem balansu bieli AUTO oraz dedykowanych ustawień. Fotografie analizujemy programem Imatest, a otrzymane wyniki prezentujemy poniżej.
Poniżej, w tabelach, przedstawiamy zmierzone przez nas parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach)
Balans bieli: | Auto | Słońce | Auto | Chmury | Auto | Jarz.#5 | |
Światło: | Słońce | Słońce | Chmury | Chmury | Jarz. | Jarz. | |
dC | D90 | 4.43 | 3.85 | 7.93 | 4.49 | 7.23 | 10.0 |
S[%] | D90 | 108.3 | 107.0 | 110.9 | 108.3 | 103.5 | 105.4 |
Balans bieli: | Auto | Żarówka | 2940K | Auto | Lampa błyskowa | |
Światło: | 2940K | 2940K | 2940K | Błysk | Błysk | |
dC | D90 | 20.5 | 5.83 | 5.68 | 4.62 | 5.63 |
S[%] | D90 | 125.3 | 97.72 | 97.05 | 102.2 | 102.7 |
Widać że wyniki trzymają się na dobrym poziomie, a automatyczny balans bieli wypada zadowalająco w większości przypadków. Jak zwykle automatyczny balans bieli zawodzi w przypadku światła żarowego. Aczkolwiek widać, że skorzystanie w takiej sytuacji z dedykowanego balansu lub ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej rozwiązuje problem. Prezentowane wyniki, z użyciem balansu bieli dla światła jarzeniowego, uzyskaliśmy dla trybu nr 5 (jarzeniowe białe dzienne). Dla światła jarzeniowego, przy którym wykonaliśmy test (popularne podłużne jarzeniówki) ten tryb wypadł najlepiej. Widać jednak, że w tym konkretnym przypadku balans bieli Auto poradził sobie nawet lepiej. Również dla lampy błyskowej zanotowaliśmy nieco lepszy wynik przy balansie bieli auto niż przy dedykowanym. Różnica może jest niewielka, ale widać dzięki temu, że spokojnie możemy zaufać automatyce w tym przypadku.
Z wyników widać wyraźnie, że Nikon ma tendencję do niewielkiego przesycania kolorów. Najgorzej jest dla światła żarowego i balansu auto. Z drugiej strony, balans dedykowany i temperaturowy, w tym przypadku, pokazują małe niedosycenie.