Nikon D90 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Naturalnym będzie porównanie tych wyników do otrzymanych dla D300. I tu okazuje się, że dla obrazu wysokiej jakości, D90, w granicach błędu notuje wyniki na tym samym poziomie co jego starszy brat. Widać także, że wartość czułości ISO 100 nie jest prawdziwe. Gdyby tak było powinniśmy zanotować wyższy wynik dla ISO 100, a w granicach błędu jest on na tym samym poziomie co dla ISO 200. Możemy śmiało powiedzieć jednak, że zakres tonalny dla ISO 100 i 200 osiąga bardzo dobry poziom. .
Poniżej, w tabeli, przedstawiamy zestawienie wycinków naszej tablicy testowej ze zdjęć zapisanych w formacie JPEG. Pierwsze są prezentowane fragmenty z jasnego, a następnie z ciemnego końca tablicy.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Widać, że dla wartości ISO 100 oba Nikony pokazują podobny rezultat, aczkolwiek z lekko przewagą D90. Mimo iż oba aparaty mają tą samą matrycę i sztucznie generowane ISO 100 to wydaje się, że dynamika tonalna po rozjaśnieniu zdjęcia jest większa w przypadku D90. W tym przypadku Canon wypada najgorzej. Rozjaśnienie doprowadziło do uwypuklenia szumu, który niestety zaciera szczegóły na zdjęciu i obniża dynamikę. Jednak dla ISO 1600 we wszystkich trzech przypadkach szum jest znaczny i trudno jest wyrokować, który z aparatów wypadł w tej czułości najlepiej.
Przyciemnianie przepalonych fragmentów zdjęcia nie daje aż tak widocznych efektów jak rozjaśnianie fragmentów zbyt ciemnych. Wyniki prezentowane poniżej to potwierdzają. Mimo iż pewne drobne szczegóły da się w ten sposób wydobyć ze zdjęcia, to jednak na znaczną poprawę nie ma co liczyć. Ciężko jest też jednoznacznie wytypować faworyta w tym starciu, jednak wydaje się, że w przypadku ISO 100 Nikony ze względu na sztucznie generowane tą wartość czułości wypadają nieco gorzej od Canona.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|