Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 50D - test aparatu

9 grudnia 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 209

5. Balans bieli

Canon 50D posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3000-7000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (7000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3200 K),
  • Światło jarzeniowe (4000 K),
  • Światło lampy błyskowej (6000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000-10000 K),
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.

Jest to analogiczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 40D. Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka) poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: +/-1, +/-2 lub +/-3 od zerowego położenia.

Szybką zmianę balansu bieli umożliwia przycisk na korpusie. Uciążliwa może być jedynie zmiana temperaturowej skali, bo tego dokonać możemy tylko wchodząc do menu. W Nikonach klasy D200 i wyższej jest to rozwiązane o wiele lepiej, bo jednym kołem sterującym wybieramy typ balansu, czyli skalę temperaturową, a drugim kołem konkretną temperaturę.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli Słońce. Światło słoneczne. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło 3000K. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli 3000K. Światło 3000K. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli Żarówka. Światło 3000K. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło dzień pochmurny. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli
Balans bieli Dzień pochmurny. Światło dzień pochmurny. Canon EOS 50D - Balans bieli Canon EOS 50D - Balans bieli


EOS-y przyzwyczaiły nas, że w ich przypadku balans bieli działa bardzo dobrze. W 50D jest nie inaczej. Małe błędy koloru rzędu 5-7 i nasycenie bliskie neutralnemu poziomowi występuje na zdjęciach wykonanych w świetle słonecznym, z użyciem wbudowanej lampy błyskowej i przy zachmurzonym niebie. W takich warunkach zarówno automatyczny balans bieli jak i dedykowany działają na zbliżonym poziomie. Można więc zdecydować się na swobodne korzystanie tylko z automatycznego balansu bieli.

Sytuacja ze światłem żółtym wygląda już zdecydowanie gorzej, choć podobnie jak u innych lustrzanek. Automatyczny balans bieli gubi się w świetle o temperaturze 3000 K. Wystarczy jednak ustawić dedykowany balans bieli ''Światło żarowe'' lub ustawić konkretną temperaturę barwową (3000 K), a błąd koloru osiąga akceptowalną wartość i zdjęcie jest prawidłowo nasycone.

Dziwne załamanie balansu bieli przy konkretnej temperaturze barwowej nastąpiło w trakcie testów zakresu tonalnego na wysokich czułościach. Takie chwilowe wahania obserwujemy bardzo często w testach. Trudno powiedzieć z czego one wynikają.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.23 103.0
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.04 106.7
3000 K Auto 21.7 132.3
3000 K 3000 K 10.7 90.60
3000 K Żarówka 10.8 99.90
Błysk Auto 6.18 99.70
Błysk Błysk 7.36 101.1
Pochmurny dzień Auto 5.35 103.3
Pochmurny dzień Chmury 6.12 106.7