Canon EOS 50D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000-7000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (7000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3200 K),
- Światło jarzeniowe (4000 K),
- Światło lampy błyskowej (6000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000-10000 K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.
Jest to analogiczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 40D. Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka) poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: +/-1, +/-2 lub +/-3 od zerowego położenia.
Szybką zmianę balansu bieli umożliwia przycisk na korpusie. Uciążliwa może być jedynie zmiana temperaturowej skali, bo tego dokonać możemy tylko wchodząc do menu. W Nikonach klasy D200 i wyższej jest to rozwiązane o wiele lepiej, bo jednym kołem sterującym wybieramy typ balansu, czyli skalę temperaturową, a drugim kołem konkretną temperaturę.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów
GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
EOS-y przyzwyczaiły nas, że w ich przypadku balans bieli działa bardzo
dobrze. W 50D jest nie inaczej. Małe błędy koloru rzędu 5-7 i nasycenie
bliskie neutralnemu poziomowi występuje na zdjęciach wykonanych w
świetle słonecznym, z użyciem wbudowanej lampy błyskowej i przy
zachmurzonym niebie. W takich warunkach zarówno automatyczny balans
bieli jak i dedykowany działają na zbliżonym poziomie. Można więc
zdecydować się na swobodne korzystanie tylko z automatycznego balansu
bieli.
Sytuacja ze światłem żółtym wygląda już zdecydowanie gorzej, choć podobnie jak u innych lustrzanek. Automatyczny balans bieli gubi się w świetle o temperaturze 3000 K. Wystarczy jednak ustawić dedykowany balans bieli ''Światło żarowe'' lub ustawić konkretną temperaturę barwową (3000 K), a błąd koloru osiąga akceptowalną wartość i zdjęcie jest prawidłowo nasycone.
Dziwne załamanie balansu bieli przy konkretnej temperaturze barwowej nastąpiło w trakcie testów zakresu tonalnego na wysokich czułościach. Takie chwilowe wahania obserwujemy bardzo często w testach. Trudno powiedzieć z czego one wynikają.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.23 | 103.0 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.04 | 106.7 |
3000 K | Auto | 21.7 | 132.3 |
3000 K | 3000 K | 10.7 | 90.60 |
3000 K | Żarówka | 10.8 | 99.90 |
Błysk | Auto | 6.18 | 99.70 |
Błysk | Błysk | 7.36 | 101.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.35 | 103.3 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.12 | 106.7 |