Canon EOS 50D - test aparatu
7. Szumy i jakosc obrazu w RAW
Szum na zdjęciach JPEG, zmierzony za pomocą programu Imatest, przedstawiamy na wykresie poniżej. Pomiary potwierdzają obserwacje z poprzedniego rozdziału. Szum przekracza poziom jednego procenta przy czułości ISO 800 i wtedy staje się zauważalny na zdjęciach. Bardzo ładnie wygląda krzywa szumu. Składowe RGB trzymają się blisko siebie, dzięki czemu na zdjęciach nie dominuje jednokolorowy szum.
W Canonie 50D rozbudowano system redukcji szumów. Mamy teraz
czterostopniową regulację: redukcja wyłączona, poziom standard, słaby
lub mocny. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na
przykładzie czułości ISO 3200.
3200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Najważniejszą cechą w aparacie jest jakość zdjeć RAW.
Przyjrzyjmy się zdjęciom z 50D wywołanym programem dcraw
w zestawieniu ze zdjęciami z Pentaxa K20D. Matryce z tych aparatów
mają zbliżone parametry, czy wygenerują podobnej jakości zdjęcia?
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
Wywołane RAW-y wyglądają lepiej niż JPEG-i ale szum pojawia się na
zdjęciach już przy ISO 400. Przy ISO 800 wyraźnie zaznacza się przewaga
Canona w stosunku do K20D, bowiem w okolicach ISO 400-800 szum w K20D
staje się coraz większy. Różnice w poziomie szumów dla poszczególnych
czułości u tych aparatów nie są jednak bardzo duże. Potwierdzają to
także dokładne pomiary na tablicy szarości Kodak Q-13.
Analogiczne różnice w ilości szumu dla 50D i K20D widać także przy
pomiarach na 48-bitowych zdjęciach. W tym wypadku także od ISO 400 szum
zaczyna być zauważalny u obu aparatach, a wraz ze wzrostem czułości nieco
szybciej rośnie u Pentaxa.
Ze względu na dużą ilość pikseli w 50D, konstruktorzy postanowili
stworzyć aż dwa formaty małych RAW-ów, czyli tzw. sRAW-ów. Do dyspozycji
mamy zatem sRAW-y 3.8-megapikselowe i 7.1-megapikselowe. Te drugie
bardzo nas zainteresowały, bo podobną ilość pikseli ma Canon 20D. Ten
aparat jest nadal z powodzeniem używany przez wiele osób, którym modele
30D lub 40D nie oferują nic poza to co daje im 20D. Co więcej, 7-8
milionów pikseli to optymalna rozdzielczość matrycy APS-C dla szerokiego
grona pasjonatów fotografii. Wyścig na megapiksele spowodował, że raczej
nie ujrzymy już dobrze dopracowanej matrycy o takich parametrach, a
szkoda, bo mała gęstość pikseli zawsze będzie wiązać się z mniejszym
szumem i większą dynamiką tonalną. Co zatem mogą nam zaoferować
przeskalowane do 7-megapikseli RAW-y? Proszę spojrzeć na porównanie ich
z RAW-ami z 20D. Ponieważ najnowsza wersja dcraw nie wspiera sRAW-ów z
50D, postanowiliśmy je wywołać razem z RAW-ami z 20D w oryginalnym
oprogramowaniu Canona dodawanym w zestawie do 50D. Zdjęcia zostały
zapisane z najmniejszym wyostrzeniem, bez redukcji szumów i przy
neutralnych ustawieniach pozostałych parametrów.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
sRAW-y z 50D prezentują się bardzo dobrze w porównaniu ze zdjęciami z
20D. Porównując wielkość szumu na wycinkach z tablicy szarości można
mówić, że pod tym względem, 20D wypada gorzej od sRAW-ów z 50D o blisko 1
EV. Szum na ISO 1600 w 50D jest podobnego rzędu co w 20D dla czułości
ISO 800. Co więcej, sztucznie generowana w 20D czułość 3200, w 50D jest
rzeczywistą czułością, charakteryzującą się względnie niskimi szumami.
Czułości 6400 i 12800 już tak nie imponują, ale w szczególnych
przypadkach można zrobić z nich użytek.
Darki
Canon 50D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi równemu 16384. Z tego też powodu ograniczyliśmy sygnał do przedziału od 256 do 1279, czyli o szerokości 1023. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (256:1279), a pionowa pokazująca ilość zliczeń w pikselu ma zakres od 0 do 100000.
Białe piksele na zdjęciach odpowiadają wartościom większym niż 1279 i dlatego obraz jest taki jasny. W tym przypadku nie należy sugerować się jasnością tych zdjęć, a jedynie patrzeć na względną zmianę obrazu wraz ze wzrostem ISO. Dzięki temu widzimy, że na darkach nie występują niejednorodności, które mogły by świadczyć o obecności obszarów mniej lub bardziej zaszumionych. Jedynie dla czułości ISO 6400 i 12800 można dostrzec strukturę pasów. Należy jednak pamiętać, że są to czułości sztucznie generowane, więc nie opisują w pełni możliwości matrycy.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
6400 (JPEG) |
|||
12800 (RAW) |
|||
12800 (JPEG) |
Nic niepokojącego nie widać także w wyglądzie histogramów. Mają one
kształt dzwonu, co świadczy o tym, że nie mamy do czynienia z
odszumianiem, jakie działa chociażby w Pentaxie K20D. System redukcji
szumów przy długich ekspozycjach jest oczywiście dostępny w 50D, ale można
go w pełni wyłączyć.
O dobrej jakości tej matrycy może świadczyć statystyka jakiej dokonaliśmy po konwersji do 48-bitowych TIFF-ów. Odchylenia standardowe z poniższej tabelki są zdecydowanie mniejsze niż analogiczne wartości dla Canona 450D. W nim mamy matrycę 12-megapikselową, czyli o 3 miliony pikseli rozłożonych na tej samej powierzchni mniej niż w 50D.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 1025 | 8 |
200 | 1025 | 11 |
400 | 1026 | 16 |
800 | 1026 | 26 |
1600 | 1027 | 49 |
3200 | 1029 | 94 |
6400 | 1037 | 203 |
12800 | 1038 | 518 |