Canon EOS 50D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny, który w swojej definicji nie ma zależności od
szumu nie wyróżnia się od innych lustrzanek oscylując w okolicach 8 EV.
W naszych testach największą rolę przywiązujemy do dynamiki tonalnej
przy stosunku szumu do sygnału równym 0.1 (wysoka jakość), a ta u Canona
50D jest na bardzo dobrym poziomie. Dla czułości ISO 100 sięga ona 7.4
EV. Jest to wynik bliski temu jaki zanotował Nikon D3 dla czułości ISO
200. Niestety dla Canona 50D wartości dynamiki tonalnej wraz ze wzrostem
czułości bardzo szybko spadają. Już przy ISO 200 mamy 6 EV, a przy ISO 400
5 EV. Duży szum przy najwyższych czułościach 6400 i 12800, sprawia, że
wykres dodatkowo załamuje się.
Wykres dynamiki tonalnej dla Canona 50D wygląda zdecydowanie lepiej niż w przypadku Pentaxa K20D. Przyglądając się obu wykresom, można mówić o dużej, rzędu 1 EV, przewadze Canona. Różnice w dynamice tonalnej dla tych dwóch lustrzanek zacierają się na wysokich czułościach. Dla czułości ISO 800 i 1600, przy najlepszej jakości obrazu, dynamika w obu przypadkach jest równa odpowiednio około 4 EV i 3.5 EV. Porównanie tych aparatów dla najwyższych czułości, w związku z dużą ilością szumu, można uznać za zbędne.
Pomiary umieszczone na wykresie były wykonane na zdjęciach zapisanych jako RAW i wywołanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0-7.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia
przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach
odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych
TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom
zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
W tej części testu porównanie Canona 50D do Pentaxa K20D nie byłoby
miarodajne. W K20D nie można bowiem wyłączyć redukcji szumów przy
długich ekspozycjach. W związku z tym zdecydowaliśmy się na porównanie
z Olympusem E-3, który ma podobną gęstość upakowania pikseli jak 50D.
Mimo szerszego kadru, w przypadku zdjęć z E-3, nie da się na nich nie zauważyć gorszego obrazu po rozjaśnieniu o 4 EV w porównaniu do analogicznych zdjęć z Canona. Z pomiarów na 48-bitowych zdjęciach wynika, że dynamika tonalna w E-3 jest gorsza od 50D. Stąd dużo większy szum na zdjęciach z E-3 zarówno na ISO 100 jak i 1600.
Korygowanie ekspozycji o 4 EV w dół chyba niewiele daje w przypadku naszych zdjęć z 50D. Zmiany widać i pewne szczegóły wyłaniają się po korekcie, ale jest ich niezbyt dużo. Dynamika w jasnych obszarach może się załamywać w przypadku Canona. Bardziej elastycznie wydają się zachowywać zdjęcia z E-3.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Na koniec tego rozdziału wróćmy jeszcze do 7-megapikselowych sRAW-ów z 50D. Postanowiliśmy porównać ich dynamikę tonalną z RAW-ami z 20D. Po przeskalowaniu 15-megapikselowych zdjęć z 50D, które przecież charakteryzuje wysoka dynamika tonalna, w kwestii zakesu tonalnego nie powinno się nic zmienić. Przynajmniej na gorsze, bo na lepsze jest nadzieja w związku ze zmienjszeniem szumów. Nasze pomiary dynamiki uzależnione są bowiem od szumu na zdjęciu. Jeśli całkowity zakres tonalny nie zmienia się, a maleje szum, to dynamika tonalna wzrośnie. Do naszej teorii pasują wyniki pomiarów jakie otrzymaliśmy dla sRAW-ów. Należy jednak wziąć pod uwagę, że wcześniejsze pomiary były wykonane po wywołaniu dcraw-em, a poniższe oprogramowaniem Canona.
Najważniejsze jest jednak porównanie sRAW-ów z 50D z RAW-ami z 20D. Jest
ono jak najbardziej miarodajne, bo w obu przypadkach użyliśmy tego
samego konwertera. Wyniki sa druzgocące dla 20D. Różnice w dynamice
tonalnej pomiędzy podobnie zapisanymi zdjęciami z tych dwóch aparatów
są na poziomie 1 EV dla danej czułości.
To jeszcze raz pokazuje, że 50D ma sporo do zaoferowania posiadaczom EOS-ów 20D/30D czy też 300D/350D. Porzucając swoje 6-8 megapikselowe matryce na rzecz 15 megapikseli w 50D, mają wciąż pod ręką świetnie sprawujące się sRAW-y o rozdzielczości 7 megapikseli.