Canon EOS 5D Mark II - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Jakość wykonania korpusu 5D Mark II przypomina klasę dwucyfrowych EOS-ów.
Różnice w wyglądzie pomiędzy starą a nową wersją 5D są niewielkie.
Wymiary obu aparatów są takie same, waga także. Projektanci dodali
korpusowi trochę ostrych krawędzi w okolicach wizjera. Układ przycisków
zmienił się minimalnie i pomimo 3-calowego wyświetlacza rząd przycisków
po lewej stronie pozostał w tym samym miejscu. Bardziej szczegółowo, o
przyciskach, piszemy w dalszej części testu.
Zasilanie i gniazda
W Canonie 5D Mk II mamy do dyspozycji następujące złącza:
- audio/video out umożliwia podłączenie aparatu do telewizora lub rzutnika,
- złącze PC umożliwia podłączenie lampy błyskowej wyposażonej w przewód synchronizacyjny,
- złącze typu N3 na wężyk spustowy (na przykład RS80-N3),
- złącze cyfrowe USB 2.0 Hi-Speed służące do połączenie aparatu z komputerem, czy drukarką,
- złącze HDMI do połączenia aparatu z telewizorami wysokiej rozdzielczości (HD),
- wejście na zewnętrzny mikrofon.
Konstruktorzy postanowili zmienić rodzaj baterii. Canon 5D Mark II jest zasilany nowymi akumulatorami. Znany BP-511A zastąpiony został przez nowy oznaczony symbolem LP-E6. Nie można ich stosować zamiennie. Na szczęście LP-E6 zyskał oprócz innego kształtu większą pojemność wynoszącą 1800 mAh. W związku ze zmianą zasilania zmieniła się też ładowarka. Jej oznaczenie to LC-E6.
Stałe zasilanie zapewnia opcjonalny zasilacz ACK-E6. Pionowy uchwyt zasilający przeznaczony dla 5D Mark II i zasilany dwoma akumulatorami LP-E6 nosi oznaczenie BG-E6.
Na dolnej ściance aparatu, za gumową zaślepką, odnaleźć można
złącze rozszerzeń systemowych, a po prawej stronie korpusu
gniazdo na kartę pamięci CF. 5D Mark II jest kompatybilny z kartami
CF typu I i II (także powyżej 2 GB), oraz z Microdrive.
Przyciski
Układ przycisków w 5D Mark II jest zbliżony do tego co widzieliśmy w pierwszej wersji tego aparatu. Obok spustu migawki znajduje się pokrętło sterujące, a rząd przycisków przy panelu monochromatycznym to kolejno: pomiar światła i balans bieli, tryb pracy AF i tryb wykonywania zdjęć, ISO i kompensacja błysku oraz podświetlanie LCD. Po wciśnięciu jednego z tych dwufunkcyjnych przycisków, przypisane mu nastawy zmienia się pokrętłem, albo kołem sterującym.
Pod przyciskiem blokady bagnetu znajduje się podgląd głębi ostrości.
Koło nastaw znajdujące się w zasięgu lewej ręki posiada, obok
standardowych trybów M, Av, Tv, i P, również: tryb w pełni automatyczny
(oznaczony zielonym prostokątem), Bulb, trzy indywidualne nastawy (C1, C2 i
C3), oraz tryb CA (Creative Auto) umożliwiający łatwą zmianę parametrów
takich jak na przykład jasność obrazu. Tryb CA debiutował w modelu 50D.
Na tylnej ściance przycisk PRINT, ma dodatkową funkcję, a mianowicie włącza podgląd obrazu na żywo. Przy wizjerze znajdziemy pokrętło regulacji dioptrii. Rząd przycisków na lewo od LCD to odpowiednio: MENU, style obrazu, przycisk INFO, podgląd zdjęć, usuwanie zdjęć. Po prawej stronie w zasięgu kciuka znajduje się włącznik aparatu, pokrętło sterujące z przyciskiem SET pośrodku, dżojstik, a powyżej przycisk wyboru punktu AF (powiększanie zdjęcia), blokada AE/FE (zmniejszanie zdjęcia) i przycisk autofokusu AF-ON.
Menu
Struktura menu w Canonie 5D Mark II jest taka sama jak w innych obecnych na rynku lustrzankach systemu EOS. Nadal mamy ten sam canonowski system zakładek, który w połączeniu z pokrętłem sterującym i dżojstikiem jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Dziewięć zakładek zostało pokolorowanych tak, by oddzielić od siebie
typy ustawień. Dwie zakładki czerwone, to Menu fotografowania. Kolejne
dwie, ale niebieskie, to Menu odtwarzania. Następnie trzy zakładki żółte
zawierają Menu nastawy. Ostatnie dwie, w kolorze pomarańczowym i
zielonym, to odpowiednio Funkcje indywidualne aparatu i opcje
indywidualne użytkownika.
Menu 5D Mark II mocno przypomina to z Canona 50D. W Menu fotografowania odnaleźć można kolejno:
- jakość zdjęć - możliwość zapisu plików RAW, sRAW (dwa typy), JPEG w dwóch stopniach kompresji i trzech rozmiarach (Large, Middle, Small) oraz jednoczesny zapis RAW+JPEG lub sRAW+JPEG,
- włączenie sygnału dźwiękowego,
- włączenie możliwości wykonywania zdjęć bez karty pamięci,
- sterowanie czasem kontrolnego wyświetlania zdjęć,
- włączenie korygowania jasności brzegów,
- korygowanie ekspozycji,
- zmiana balansu bieli: Auto, Słońce, Cień, Świetlówka, Lampa błyskowa, Własny, Skala temperaturowa,
- balans bieli według wzorca,
- korekta i bracketing balansu bieli,
- przestrzeń kolorów (sRGB, Adobe RGB),
- styl obrazu: Standard, Portrety, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny, Użytkownika (1, 2, 3),
- wykonywanie mapy kurzu na matrycy.
Opcje w menu Odtwarzanie to:
- ochrona obrazów przed usunięciem,
- obracanie obrazu pionowego,
- usuwanie obrazu,
- polecenie wydruku,
- wybór zdjęć, które mają być przesłane do komputera,
- informacja o kopii zapasowej przy używaniu przekaźnika WFT-E4/E4A
- włączenie alarmu o prześwietleniu,
- włączenie punktów autofokusu,
- określenie rodzaju histogramu (RGB lub jasność),
- automatyczne odtwarzanie zdjęć,
- ustawienie skoku w trybie przeglądania zdjęć.
Nastawy:
- zmiana automatycznego czasu wyłączania aparatu,
- włączenie autoobracania na wyświetlaczu i komputerze,
- formatowanie karty,
- opcje numeracji plików,
- wybór folderu,
- zmiana jasności LCD,
- ustawienie daty i czasu,
- wybór języka,
- standard TV (NTSC lub PAL),
- włączenie automatycznego czyszczenie matrycy,
- opcje Live View (szczegółowo omówione w podrozdziale Wyświetlacze),
- dane akumulatora,
- funkcja przycisku INFO,
- ustawienia lampy błyskowej wbudowanej i zewnętrznej,
- zapis indywidualnych ustawień aparatu (C1, C2, C3),
- przywrócenie domyślnych ustawień,
- wersja firmware'u.
Przedostatnią zakładką są Indywidualne nastawy. Jej wygląd jest dość charakterystyczny dla menu Canona. Opcje są oznaczone skrótem C.Fn. i podzielone na cztery grupy:
- Ekspozycja, gdzie znaleźć można zmianę skoku kompensacji ekspozycji, czułości, włączenie dodatkowych czułości, autokasowanie sekwencji BKT, kolejność zmian przy BKT, bezpieczne przesuwanie ekspozycji, ustawia czas synchronizacji błysku 1/200 s w trybie Av,
- Obraz - tutaj włączyć można redukcję szumów przy długich czasach oraz wysokich ISO, uaktywnić priorytet jasnych partii obrazu, włączyć automatyczny optymalizator jasności,
- Autofokus/Migawka - ta grupa zawiera: włączenie szukania ostrości po utracie AF, określenie przycisku AF na obiektywie, metoda wybierania punktu AF, ustawienie świecenia punktu AF w wizjerze, oświetlenie wspomagające AF, wstępne podniesienie lustra, włączenie rozszerzenia pola punktów AF, mikroregulacja AF,
- Operowanie/Inne zawiera zdefiniowanie pracy spustu migawki i przycisku AF-ON, zmianę funkcji AF-ON/AF Lock, zdefiniowanie przycisku SET przy fotografowaniu, określenie kierunku obracania w Tv i AV, wybór matówki, dane identyfikacyjne oryginału.
Dziewiąta, zielona zakładka w menu 5D Mark II, nazwana Moje menu, służy do gromadzenia ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. To bardzo praktyczne rozwiązanie, które rekompensuje w jakiś sposób braki w ilości przycisków. Ponieważ aparat zapamiętuje ostatnią przeglądaną zakładkę, to po wciśnięciu MENU od razu mogą nam się wyświetlać nasze najczęściej używane funkcje.
Wyświetlacze
Canon 5D Mark II ma 3-calowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz LCD o
rozdzielczości VGA (920000 punktów). Ma on 7 poziomów jasności. Jest dobrej
jakości i można uznać, że dorównuje jakością wyświetlaczom VGA z
lustrzanek Nikona i Sony. Dzięki temu, że po lewej stronie wyświetlacza
jest sporo miejsca, ekran nie brudzi się tak jak w przypadku 50D.
Uaktywnienie w C.Fn przycisku SET pozwala na wyświetlenie pewnych
informacji o aktualnych ustawieniach aparatu. Jego kolejne naciśnięcie
powoduje pojawienie się panelu informacyjnego. Z jego poziomu można
sterować aparatem tak jak w przypadku ekranu monochromatycznego.
W trybie podglądu zdjęć wyświetlane są najważniejsze parametry
ekspozycji z EXIF-a oraz histogramy RGBY. Ilość tych informacji (4
wersje) może być zmieniana po każdorazowym przyciśnięciu INFO.
Tryb Live View (LV)
w Canonie 5D Mk II działa tak jak w 50D. Włączany jest przyciskiem PRINT, a w
menu aktywuje się odpowiednie opcje dla tego trybu.
Znajdziemy tam włączanie wyświetlania siatki i symulacji ekspozycji,
czyli zmienianie jasności LCD wraz ze zmianą parametrów ekspozycji.
Można także aktywować dwa tryby cichych zdjęć. W pierwszym przypadku
aparat pracuje o wiele ciszej niż w trybie normalnym i można wykonywać
zdjęcia seryjne, w drugim - naciśniecie spustu spowoduje wykonanie
tylko pojedynczego zdjęcia. Ustawienie czasu trwania blokady AE
umożliwia opcja Timera pomiarowego. Na ostatnim miejscu pozostają
ustawienia autofokusu w trybie LV. Do wyboru są: Tryb szybki (normalny
pomiar AF po opuszczeniu lustra), Tryb live (metoda pomiaru kontrastu
na matrycy) i Tryb live z wykrywaniem twarzy. Za każdym razem ostrość
ustawiania jest przyciskiem AF-ON a naciśnięcie spustu migawki wykonuje
zdjęcie. Jeśli zastosujemy połączenie: Tryb live plus włączone ciche
zdjęcia, to w efekcie będziemy mogli wykonywać zdjęcia w miejscach gdzie
hałasowanie lustrem jest nie wskazane. Ustawienie ostrości
może odbywać się także ręcznie. Proces precyzyjnego ostrzenia ułatwia bardzo szybkie
5- lub 10-krotne powiększenie obrazu po naciśnięciu tego samego
przycisku, który powiększa zdjęcia w trybie odtwarzania.
Po tym, jak w Nikonie D90 ujrzeliśmy tryb wideo i możliwość nagrywania filmów, przyszedł czas na Canona. Najnowszy 5D może nagrywać filmy w rozdzielczości 1920x1080 lub 640x480 pikseli. Zapisuje je z rozszerzeniem MOV używając kodeka H.264. Producent zaleca stosowanie kart o szybkości zapisu/odczytu minimum 8 MB/s. Instrukcja obsługi gwarantuje w temperaturze pokojowej nagranie 90-minutowego filmu. Należy się jednak liczyć z dużym rozmiarem nagrywanego obrazu. Na 4-gigabajtowej karcie zmieści się około 12 minut filmu HD. W trakcie nagrywania nie działa autofokus. Ostrość można regulować jedynie ręcznie.
Dwa przykłady klipów Full HD można obejrzeć poniżej. Zdjęcia wykonane zostały obiektywem Canon EF 1.8/85mm USM na przysłonie f/2.0:
Jedyne zastrzeżenia jakie mamy to zbyt wolne dostrajanie się aparatu do panujących warunków oświetleniowych. Parametry ekspozycji ustawiają się dopiero po włączeniu nagrywania i początek filmu jest z reguły prześwietlony, albo niedoświetlony. Kiedy już aparat dopasuje się do oświetlenia, nie widać innych problemów z obrazem lub dźwiękiem. Pewne problemy z dźwiękiem pojawiają się przy końcu filmu. Z jakichś powodów dźwięk zostaje wtedy przedwcześnie wyciszony.
Monochromatyczny ekran LCD z 5D Mark II przypomina te znajdujące się w
EOS-ach dwucyfrowych. W stosunku do poprzednika zmieniło się
rozmieszczenie ikon. Z ważniejszych informacji jakie zyskujemy na
wyświetlaczu, to przede wszystkim wartość ISO. Nie ma jednak
możliwości bezpośredniej zmiany jakości zdjęć. Taką możliwość
mają jedynie modele 1D i 1Ds.
Wizjer
Wizjer w 5D Mark II kryje około 98% pola widzenia. Jego powiększenie
wynosi 0.71x, a odległość źrenicy wyjściowej 21 mm. Regulacja dioptrażu
może odbywać się od -3 do +1 dpt. W stosunku do starego 5D
w wizjerze pojawiło się więcej ikonek. Są to m.in. wartość ISO,
ikona priorytetu jasnych partii obrazu, wskaźnik czarno-białych zdjęć,
poziom naładowania akumulatora. W 5D Mark II istnieje także możliwość wymiany standardowej matówki Eg-A na Eg-D lub Eg-S.