Canon EOS 5D Mark II - test aparatu
9. Podsumowanie
Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność: 5.8 / 6.0
Jakość korpusu 5D Mark II jest porównywalna z jakością dwucyfrowych
EOS-ów. Podobnie jest z obsługą - układ przycisków, czytelne menu,
rozmieszczenie ikon na monochromatycznym wyświetlaczu. Kto miał
styczność z obecnymi na rynku 20/30/40/50D nie będzie miał problemów z
obsługą nowego 5D. Dużym plusem są 3-calowy wyświetlacz o
rozdzielczości VGA, wygodny wizjer, użyteczny tryb Live View i
możliwość nagrywania filmów Full HD.
Użytkowanie i ergonomia: 4.2 / 6.0
Duże rozmiary korpusu pozwoliły na stworzenie wygodnego uchwytu, a dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu pokręteł i przycisków użytkowanie aparatu przebiega bez zastrzeżeń. Tryb zdjęć seryjnych nie imponuje, ale przeznaczeniem aparatu nie są zdjęcia reporterskie. Tryb czyszczenia matrycy mógłby działać lepiej. Zastrzeżeń w takim tonie nie mamy do pomiaru światła, który działa bardzo dobrze. Niestety największą wadą Canona 5D Mark II jest autofokus. Praktyka pokazała, a dokładne pomiary potwierdziły jak bardzo jest on zawodny. Jego skuteczność jest gorsza niż w najbardziej amatorskich lustrzankach na rynku. Dopiero po przymknięciu przysłony do f/5.6-8.0 duża głębia ostrości niweluje błędy AF do akceptowalnego poziomu.
Rozdzielczość: 5.9 / 6.0
O rozdzielczości matrycy 5D Mark II musimy napisać to co w teście Canona 1Ds Mark III. Pomimo zaimplementowania jej w aparacie dużo tańszym, nadal prezentuje ten sam wysoki poziom. Pamiętamy, że mając mniej pikseli, pod względem rzeczywistej rozdzielczości wygrała pojedynek z 24.6-megapikselową matrycą Sony A900. Zauważalne było to zarówno w pomiarach jak i w praktyce.
Balans bieli: 5.1 / 6.0
Najnowsze EOS-y, włącznie z 5D Mark II, nie wykazują problemów z balansem bieli. Błędy kolorów i nasycenie są na dobrym poziomie.
Jakość obrazu w JPEG: 6.0 / 6.0
Poziom szumu na zdjęciach JPEG w 5D Mark II jest podobny do tego co prezentuje 1Ds Mark III. W najnowszym 5D zyskujemy rozszerzony zakres czułości i lepiej wyglądającą czułość ISO 3200 która była w 1Ds sztucznie generowana. Canon 5D Mark II i Sony A900 to teraz bezpośredni rywale na rynku. Jeśli popatrzymy na zdjęcia JPEG, powyżej ISO 1600 zdecydowanie lepiej wypada Canon.
Jakość obrazu i szumy w RAW: 5.2 / 6.0
Ilość szumu jest stosunkowo mała. Zaczyna być on dostrzegalny od ISO 400-800, ale wzrasta wolno. W porównaniu do 1Ds Mark III, 5D Mark II prezentuje ten sam bardzo dobry poziom, a dodatkowo ma zaletę w postaci realnej czułości ISO 3200 i 6400 oraz rozszerzanych ISO 12800 i 25600. W porównaniu do Sony A900, Canon 5D Mark II daje zdecydowanie lepsze zdjęcia na wysokich czułościach. W skrajnym przypadku różnice te sięgają nawet 2 EV. Nie ulega naszej wątpliwości fakt, że matryca 5D Mk II jest jak dotychczas najlepszą z jaką mieliśmy do czynienia.
Zakres tonalny: 5.0 / 6.0
Tu znów musimy napisać, że nowy 5D i 1Ds wypadają podobnie. Dynamika tonalna w obu Canonach trzyma ten sam przyzwoity poziom, choć chciałoby się mieć troszkę lepsze wyniki, podobne do tych, które widzieliśmy w Nikonach D700 i D3.
Ocena końcowa
Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność | 5.8 |
Użytkowanie i ergonomia | 4.2 |
Rozdzielczość | 5.9 |
Balans bieli | 5.1 |
Jakość obrazu w JPG | 6.0 |
Jakość obrazu i szumy w RAW | 5.2 |
Zakres tonalny | 5.0 |
Średnia | 5.3 / 6.0 |
Canon 5D Mark II kosztuje 8000 PLN i w tej cenie oferuje: matrycę o
jakości dorównującej profesjonalnemu 1Ds Mark III, zadowalającą
ergonomię, bardzo dobry pomiar światła, prawidłowy balans bieli i
przyjemność użytkowania. Aparat idealny? Niestety nie, bo te wszystkie
zalety przyćmiewa tragicznie działający autofokus. Owszem, kiedy
przymkniemy obiektyw do f/8.0, skuteczność autofokusu wydaje nam
się prawidłowa, ale kiedy otwieramy przysłonę musimy wykonać 5-10
zdjęć, aby wśród nich znalazło się jedno naprawdę ostre z ostrością
ustawioną dokładnie tam gdzie chcieliśmy.
Firma Canon znowu sprowadziła nas na ziemię. Chcemy mieć dobry aparat, trzeba kupić ten dla profesjonalistów, a w tym przypadku 1Ds Mark III za 20000 PLN. Ewentualnie można szukać u konkurencji czegoś tańszego. Warto się zastanowić, czy przypadkiem nie lepiej mieć nieco większe szumy, ale przynajmniej celny autofokus?
Na koniec przedstawiamy najważniejsze wady i zalety Canona 5D Mark II.
Zalety:
- wygodna ergonomiczna obudowa,
- bardzo czytelne menu,
- czytelny 3-calowy wyświetlacz VGA,
- możliwość nagrywania filmów Full HD,
- funkcjonalny tryb Live View,
- opcja korekcji ustawiania ostrości w obiektywie,
- bardzo dobry pomiar światła,
- dobra praca balansu bieli za wyjątkiem światła żółtego,
- bardzo dobra rozdzielczość matrycy,
- szeroki zakres czułości od ISO 50 do 25600,
- bardzo dobra jakość zdjęć JPEG i RAW do czułości ISO 1600-3200,
- użyteczny tryb sRAW - zapis 10-megapikselowych RAW-ów,
- względnie niskie szumy na zdjęciach z użyciem długich czasów naświetlania,
Wady:
- brak stabilizacji matrycy,
- brak trybu APS-C,
- błędnie działający autofokus,
- niepełne uszczelnienia,
- średnio skuteczny system czyszczenia matrycy,
- problemy z automatycznym balansem bieli w świetle żółtym (żarówka).
Przykładowe zdjęcia
Obiektywy Sigma 70 mm f/2.8 EX DCG Macro wykorzystywane w pomiarze rozdzielczości otrzymaliśmy od: