Canon EOS 5D Mark II - test aparatu
7. Szumy i jakosc obrazu w RAW
W poprzednim rozdziale zauważyliśmy, że przy czułości ISO 3200, szum na zdjęciach JPEG pochodzących z 5D Mark II jest odrobinę mniejszy niż w Canonie 1Ds Mark III. To samo potwierdzają pomiary wykonane na zdjęciach tablicy szarości. Różnice w ilości szumu pomiędzy tymi dwoma aparatami są niewielkie i występują tylko przy ISO 1600-3200. Widać jednak, że nowsza matryca, obsługiwana nowym procesorem, radzi sobie troszkę lepiej.
W Canonie 5D Mark II znajdziemy trzy stopnie odszumiania zdjęć JPEG.
Poniżej pokazujemy działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych
przy czułości ISO 6400.
6400 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Najnowszy 5D ma obecnie najszerszy zakres czułości pośród lustrzanek
cyfrowych. Rzeczywiste wartości należą do przedziału ISO 100-6400, a
możliwe jest jeszcze programowe rozszerzenie o wartości odpowiadające
ISO 50, 12800 i 25600. W lustrzance Sony A900, która jest bezpośrednim
rywalem 5D Mark II, realna czułość zaczyna się od ISO 200, a kończy na
ISO 3200. Istnieje także możliwość rozszerzenia o wartości ISO 100 i
6400. Przewagą 5D jest zatem ISO 50 i rzeczywiste ISO 100. Po te dwa
aparaty będą sięgać głównie fotograficy studyjni szukając niskich
czułości i zajmujący się fotografią ślubną, dla których ważne są niskie
szumy na wysokich ISO. Spójrzmy zatem na jakość zdjęć RAW w całym
zakresie czułości.
50 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Zakres czułości w Canonie 1Ds Mark III jest ograniczony z góry
wartością ISO 3200, która jest wartością sztuczną. W nowym 5D zyskujemy
zatem realne ISO 3200 i 6400 oraz programowe 12800 i 25600. Porównując
te dwa aparaty, dostrzeżemy niedużą różnicę na korzyść 5D dopiero na
czułości ISO 3200. Zdjęcia na niższych czułościach są podobnej jakości
i prezentują wysoki poziom. Podobną ilość szumu na zdjęciach potwierdzają
nasze pomiary. Wykresy dla 5D i 1Ds są niemal identyczne, z tą różnicą,
że w 5D mamy do dyspozycji wyższe niż ISO 3200 czułości.
Od ISO 1600 widać też, sukcesywnie wzrastającą wraz ze wzrostem czułości, przewagę nowego 5D nad Sony A900. Skoro 5D daje
obrazy o jakości takiej jak 1Ds, to porównanie jakości zdjęć 5D do A900
jest równoznaczne z porównaniem A900 do 1Ds. Możliwości matrycy
canonowskiej widać teraz jednak na czułości ISO 6400. Porównując z A900 na
tej czułości widać dużą przewagę, nawet rzędu 2 EV, Canona 5D Mark II.
Jakość zdjęcia z A900 na ISO 6400 jest bowiem podobna do tego co prezentuje
5D Mark II na czułości ISO 25600.
Wykres ilości szumu na zdjęciach RAW przekonwertowanych do 48-bitowych
TIFF-ów pokazuje ten sam poziom szumu dla 5D i 1Ds. Jeszcze raz
potwierdza się fakt, że w obu tych lustrzankach matryca prezentuje ten
sam bardzo dobry poziom, choć w 5D możemy używać wyższych czułości.
Pozwoliliśmy sobie jeszcze na sprawdzenie trybu zapisu sRAW. Canon 5D Mark II ma dwa takie tryby. Jeden skaluje prawdziwe RAW-y do zdjęć 10-megapikselowych, drugi do 5.2-megapikselowych. Skupiliśmy się głównie na tym pierwszym, bo 10 milionów pikseli, nie tak dawno było standardem w lustrzankach cyfrowych. Należy sobie zdawać sprawę, że często taka rozdzielczość zdjęć jest wystarczająca.
Poniżej zestawiliśmy 10-megapikselowe sRAW-y z nowego 5D z 7.1-megapikselowymi sRAW-ami z EOS-a 50D i 8-megapikselowymi RAW-ami z EOS-a 20D.
50 ISO | |||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Różnice w poziomie szumu na korzyść 5D Mark II widać już od ISO 800.
Zdjęcia sRAW z tego aparatu wyglądają bardzo dobrze. Jak pokazują
poniższe pomiary, po przeskalowaniu przez aparat 21 milionów pikseli do
10 milionów, szum na wysokich ISO zmniejsza się w stosunku do oryginału
o 3-4 EV. Ilość szumu na zdjęciu sRAW na czułości ISO 25600 odpowiada
takiemu samu poziomowi co na zdjęciu RAW na czułości około ISO 3200. Na
10-megapikselowych zdjęciach sRAW szum jest praktycznie niezauważalny
do czułości ISO 1600-3200. Warto się zastanowić, czy przypadkiem nie
jest to duży atut tego aparatu, jeśli taka ilość pikseli nam wystarcza.
Szkoda, że w pełnoklatkowych Canonach nie mamy możliwości trybu pracy w
formacie APS-C. Czasami się to przydaje, a taką opcję oferują nam
pełnoklatkowe lustrzanki konkurencji. W Canonach zrezygnowano z tej
funkcji z racji tego, że obiektywy EF-S są, z powodu swojej budowy,
niemożliwe do umieszczenia w pełnoklatkowych lustrzankach EOS. Problem w
tym, że konstruktorom Canona znów trudno było wyjrzeć poza czubek
własnego nosa i zastanowić się trochę nad preferencjami użytkownika.
Można sobie bowiem bez problemu wyobrazić sytuację, w której chcemy
używać formatu APS-C nawet przy współpracy z obiektywami
pełnoklatkowymi. Jako przykład może tutaj posłużyć fotografia przyrody,
samolotów czy astrofotografia realizowana przy pomocy pełnoklatkowych
teleobiektywów o dłuższych ogniskowych. Dodatkowo, istnieją przecież
obiektywy producentów niezależnych projektowane pod małe matryce, które
już bez problemów możemy do 5D Mk II podłączyć i ich praca w trybie
APS-C byłaby mile widziana.
Darki
Jak już wspominaliśmy w 4 rozdziale, Canon 5D Mark II zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. To odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 16384. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 256 do 1279, tak aby pokazać to co w tym przypadku najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 1279. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
Ponieważ w Canonach 5D Mark II i 1Ds Mark III znajdują się 14-bitowe
przetworniki analogowo-cyfrowe, możemy bezpośrednio porównać wygląd i
histogramy darków. Gdybyśmy chcieli porównać darki z tych Canonów do
Sony A900, należałoby skalować te drugie przez 4, ponieważ przetwornik w
A900 jest 12-bitowy.
Darki i histogramy z nowego 5D wyglądają niemal identycznie jak z 1Ds. Nie widać na nich żadnych świecących rogów, ani niejednorodności na matrycy. Patrząc jednak na statystyki znajdujące się w poniższej tabeli, widać minimalnie mniejsze odchylenia standardowe od średniego poziomu sygnału notowane w przypadku nowego 5D. To dobrze świadczy o tej matrycy i jej implementacji w 5D Mark II.
Nie ulega przy tym wątpliwości, że to najładniejsze Darki jakie dotychczas oglądaliśmy.
Długie, kilkuminutowe ekspozycje, bez zbędnego i dużego szumu, są możliwe do uzyskania nawet na czułościach sięgających ISO 1600. Canon 5D Mk II wydaje się więc sprzętem idealnym do wszelkiego rodzaju nocnej fotografii.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 1024 | 8 |
100 | 1024 | 7 |
200 | 1025 | 10 |
400 | 1026 | 14 |
800 | 1028 | 25 |
1600 | 1034 | 38 |
3200 | 1046 | 206 |
6400 | 1047 | 337 |
12800 | 1098 | 596 |
25600 | 1165 | 824 |