Canon EOS 5D Mark II - test aparatu
8. Zakres tonalny
Jeśli spojrzymy na dynamikę tonalną w 5D Mk II i 1Ds dla najlepszej jakości
obrazu także zobaczymy zbliżone wyniki. Dla ISO 100 różnica wynosi
0.3 EV, co uznajemy za błąd pomiaru. Problem w tym, że wynik w okolicach
6.5 EV, dla czułości ISO 100, do rzucających na kolana nie należy. To w
zasadzie jedyny mankament matrycy 5D Mk II jaki znaleźliśmy. Gdyby wartości
zakresu były o 1.0-1.5 EV większe, nie mielibyśmy żadnych powodów do
narzekań.
Analogiczne pomiary wykonaliśmy też na 10-megapikselowych sRAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Przeskalowanie zdjęć skutkuje zmniejszeniem szumu. Całkowity zakres tonalny nie zmieni się, ale dynamika tonalna wzrośnie właśnie dzięki zmniejszeniu się szumu. W ten sposób najbardziej zyskujemy na wysokich czułościach, bo tam dynamika spada. Pomiary pokazały, że w stosunku do normalnych RAW-ów, dynamika 10-megapikselowych sRAW-ów, wzrasta nawet o 1-2 EV.
Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 6.7-7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Jak zwykle wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Stosowaliśmy
czułości ISO 100 , 200 i 1600, przysłonę f/11 i czasy odpowiednio
30, 15 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Niestety na naszym kościele zmieniono oświetlenie i nie jesteśmy już
w stanie dobrze porównać obecnych zdjęć 5D i wykonanych jakiś czas temu
Canonem 1Ds Mark III i Sony A900. Obszar w cieniu, który następnie
zostaje przez nas prześwietlony o +4 EV, jest teraz niestety
dużo jaśniejszy, co widać na powyższych wycinkach. W efekcie po korekcji
o +4 EV otrzymujemy jaśniejszy i mniej zaszumiony obraz od tego co
uzyskaliśmy dla 1Ds Mark III.
Oświetlenie obszaru, który korygujemy o -4 EV, także uległo zmianie i bezpośrednie porównanie do A900 i 1Ds jest trudne. Patrząc na zdjęcia można chyba uznać, że zachowanie dynamiki tonalnej w jasnych partiach obrazu jest zbliżone do tego co pokazuje 1Ds. Tak czy owak, należy wierzyć w nasze pomiary na zdjęciach w studio i wykresowi, jaki na ich podstawie wygenerowaliśmy. Jeśli występują różnice pomiędzy dynamiką tonalną nowego 5D a 1Ds, to są to różnice pomijalne. Oba aparaty prezentują ten sam, przyzwoity poziom.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|