Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - test obiektywu

22 lutego 2010

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość testowanego obiektywu została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E-3. Pliki te zostały wywołane, bez wyostrzania, programem dcraw a pomiarów wartości MTF50 dokonano używając programu Imatest.

Zobaczmy, na początku, jak obiektyw zachowuje się w centrum kadru.

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Takie wykresy chciałoby się oglądać jak najczęściej. Dla ogniskowych 35–65 mm zachowanie, nawet na maksymalnym otworze względnym, jest świetne. Po przymknięciu jest jeszcze lepiej. Naprawdę trudno znaleźć systemową stałkę, które na przysłonach f/2.8–11 da zauważalnie lepsze wyniki niż ZD 35–100 mm. Obiektyw wypada minimalnie gorzej na maksymalnej ogniskowej, co najwyraźniej widać na maksymalnym otworze względnym. Nawet jednak tam, wynik ciut powyżej 38 lpmm, gwarantuje nam obrazy o jakości co najmniej dobrej. Przymknięcie do f/2.8 powoduje zaś, że do uzyskiwanych obrazów trudno mieć choćby najmniejsze zastrzeżenia.

Rzućmy teraz okiem na zachowanie na brzegu kadru. Jest ono przedstawione na poniższym wykresie.

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Rozdzielczość obrazu


Tutaj znów trudno napisać coś innego niż pochwały. Wyniki dla wszystkich ogniskowych są w miarę równe (znów ogniskowa 100 mm jest troszkę gorsza od zakresu 35–65 mm) i w pełni użyteczne od maksymalnego otworu względnego. Po przymknięciu przysłony o 1 EV obraz robi się wręcz świetny.

Jak dotąd przetestowaliśmy ładnych kilka obiektywów klasy 70–200 mm f/2.8. W tej grupie były oba starsze Canony, Nikkory, Sigmy oraz nowy Tamron. Bez wątpienia, w kategorii rozdzielczości, Olympus 35–100 mm poradził sobie najlepiej ze wszystkich. Tym bardziej jesteśmy ciekawi tego co pokażą nowe obiektywy 70–200 mm f/2.8 Canona, Nikona czy Sigmy. Ich pojedynek z Olympusem zapowiada się niezmiernie ciekawie.


Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Rozdzielczość obrazu