Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - test obiektywu

22 lutego 2010

8. Winietowanie

Gdy przypomnimy sobie test Canona EF 70–200 mm f/2.8 USM, łatwo zauważymy, że obiektywy tej klasy, na pełnej klace, tracą nawet ponad 2 EV światła w rogach. Zaletą systemu 4/3 miał być brak takich „atrakcji” i to przy dokładnie tych samych kątach widzenia. Sprawdźmy więc jak to jest dla ZD 35–100 mm.

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Winietowanie


Już jeden rzut okiem na powyższe wycinki pokazuje że jest dobrze. A biorąc pod uwagę o 1 EV lepsze światło od konkurentów, można powiedzieć, że wręcz rewelacyjnie!

----- R E K L A M A -----

Na najkrótszej ogniskowej i przysłonie f/2.0 tracimy najwięcej światła – w tym przypadku 25% (−0.84 EV). Wielkość na pewno zauważalna, lecz raczej mało uciążliwa. Problem znika całkowicie dla f/2.8, gdzie winietowanie sięga już tylko 7%.

W środku zakresu ogniskowych problemów nie ma praktycznie wcale. Nawet na maksymalnym otworze spadek jasności wynosi tylko 14% (−0.43 EV), a po przymknięciu do f/2.8 zmniejsza się do symbolicznych 3%.

Winietowanie znów robi się większe, gdy przejdziemy do ogniskowej 100 mm, ale i tam nie jest poważnym problemem w żadnym momencie. Na f/2.0 wynosi bowiem 22% (−0.71 EV) i spada do 4% dla f/2.8.

Jako ciekawostkę można zauważyć jeszcze jedną rzecz. Choć winietowania na krańcach ogniskowych nie różnią się mocno wartością (25% vs 22%), to widać znaczną różnicę w kształcie profilu spadku jasności. Dla ogniskowej 35 mm winietowanie narasta bardzo powoli przez większą część kadru, by „wybuchnąć” w rogach. Dla 100 mm, dla odmiany, winietowanie rośnie sukcesywnie w podobnym tempie. Ładnie ilustrują to poniższe rysunki.


Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Winietowanie

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Winietowanie

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Winietowanie