Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna
Znów trudno mieć tutaj jakiekolwiek poważne zastrzeżenia. Szanse na dojrzenie aberracji chromatycznej mamy w zasadzie tylko na maksymalnym otworze, dla ogniskowych 35–65 mm.
Ale nawet tam poziom ciut powyżej 0.10% jest uznawany przez nas za średni. Lekkie przymknięcie obiektywu lub
zastosowanie ogniskowej 100 mm powoduje, że aberracja chromatyczna spada do wartości
małych lub momentami wręcz znikomych. Trudno oceniać to zachowanie inaczej niż pozytywnie.
Bardzo ciekawe jest to, że bardzo podobne wykresy uzyskaliśmy dla innych obiektywów klasy 70–200 mm f/2.8. W ich przypadku także aberracja była największa dla krótszych ogniskowych i tam malała z przymykaniem oraz najmniejsza na maksymalnej ogniskowej i tam dla odmiany rosła po przysłonięciu.