Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 200 mm f/2.0L IS USM - test obiektywu

10 sierpnia 2012

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Rzut okiem na poniższe wycinki zdjęć naszej tablicy do testowania autofokusu pokazuje, że podłużnej aberracji chromatycznej możemy się dopatrzeć na maksymalnym otworze względnym. Nawet tam nie jest jednak ona duża, ani nawet średnia. Wada ta znika praktycznie całkowicie po przymknięciu obiektywu do wartości f/2.8.

Canon EF 200 mm f/2.0L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Jeszcze lepiej jest w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, która jest praktycznie zerowa. Testowany obiektyw wypada tutaj zauważalnie lepiej niż tak chwalony przez nas Nikkor AF-S 200 mm f/2G ED VRII, a także odrobinę lepiej niż Canon 2.8/200.

Canon EF 200 mm f/2.0L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Po podłączeniu konwertera 1.4x sytuacja zauważalnie się zmienia. Dla większości przysłon aberracja chromatyczna jest na poziomie średnim, a dla okolic maksymalnego otworu względnego podchodzi nawet pod wartości uznawane za duże.

Canon EF 200 mm f/2.0L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Spójrzmy teraz jak wygląda rozogniskowany obraz diody przed i za ogniskiem.

Canon EF 200 mm f/2.0L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jak widać, światło w krążku w obu przypadkach rozkłada się bardzo równomiernie. Nie obserwujemy żadnych wyraźnych ekstremów lokalnych czy globalnych, ani rzucających się w oczy koncentrycznych kręgów. Wszystko to świadczy o tym, że aberracja sferyczna jest korygowana prawidłowo.