Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC - test obiektywu

17 maja 2013

5. Aberracja chromatyczna

Przy tych parametrach testowanego obiektywu nie spodziewaliśmy się żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Samyang nie zawiódł naszych oczekiwań, co widać na poniższych wycinkach. Nawet na maksymalnym otworze względnym trudno dopatrzeć się najmniejszego zabarwienia obrazów pozaogniskowych.

Samyang T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC - Aberracja chromatyczna

Miło patrzy się także na wyniki dotyczące poprzecznej aberracji chromatycznej. Rezultaty jakie uzyskaliśmy na brzegu matrycy APS-C/DX i brzegu pełnej klatki są zaprezentowane na poniższym wykresie.

----- R E K L A M A -----

Samyang T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC - Aberracja chromatyczna


Na brzegu pełnej klatki aberracja chromatyczna jest praktycznie niezauważalna, a na brzegu mniejszego detektora mała. Wada ta nie jest więc żadnym problemem.

Nasze rezultaty potwierdzają poniższe wycinki, na których trudno się dopatrzeć nawet śladu aberracji chromatycznej.

Samyang T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC - Aberracja chromatyczna

Oczywiście można zastanowić się, jak zmienia się aberracja chromatyczna przy zastosowaniu maksymalnego przesunięcia. O tym, że wielkość i rozkład tej wady musi się zmienić, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Zobaczmy więc jakie wyniki uzyskuje się przy przesunięciu osi obiektywu maksymalnie w lewo.

Samyang T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC - Aberracja chromatyczna


W tym przypadku oś optyczna układu celuje gdzieś pomiędzy lewy brzeg pełnej klatki i brzeg matrycy APS-C/DX. Z tego właśnie względu poprzeczna aberracja chromatyczna właśnie tam jest najmniejsza. Na lewym brzegu pełnej klatki jest praktycznie zerowa, a na lewym brzegu APS-C/DX znikoma.

Z oczywistych względów wartości odnotowane po drugiej stronie kadru są wyższe. Choć trzeba przyznać, że powodów do niepokoju nie ma bo wartości 0.08–0.10% to granica poziomu małego i średniego. Biorąc więc pod uwagę konfigurację w jakiej pracuje obiektyw, jest to wynik na pewno godny pochwały.

Samyang T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC - Aberracja chromatyczna

Tym razem nie przetestowaliśmy aberracji sferycznej. Jest to związane z tym, że przy swoich parametrach obiektyw daje na tyle dużą głębię ostrości, że trudno uzyskać sporej wielkości krążki światła dla położeń po obu stronach ogniska.