Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu
11. Podsumowanie
Zalety:
- solidna, w większości metalowa obudowa,
- świetna jakość obrazu w centrum kadru,
- bardzo dobra jakość obrazu na brzegu kadru,
- bardzo dobrze korygowana aberracja chromatyczna,
- umiarkowany astygmatyzm,
- świetny, szybki i cichy autofokus,
- rozsądna praca pod ostre światło.
Wady:
- ogromna dystorsja na szerokim kącie widzenia,
- wyraźna koma na maksymalnej ogniskowej,
- zauważalne winietowanie na najkrótszej ogniskowej.
Panasonic G X VARIO 12–35 mm f/2.8 ASPH. P.O.I.S dość wysoko postawił poprzeczkę w tej kategorii, ale Olympus nie miał problemów aby ją przeskoczyć. Przede wszystkim dał nam obiektyw troszkę tańszy i o większym zakresie ogniskowych. Jeśli chodzi o ostrość obrazu, Panasonic jest równiejszy, za to Olympus daje nam trochę więcej lpmm na maksymalnym otworze względnym. Do tego dostajemy ciut mniejszą dystorsję i aberrację chromatyczną, zauważalnie mniejsze winietowanie oraz zdecydowanie lepszą pracę pod ostre światło. Panasonic, dla odmiany, lepiej koryguje komę, ma trochę ładniejszy wygląd obrazów pozaogniskowych, jest mniejszy oraz lżejszy i to pomimo tego, że posiada wbudowaną stabilizację obrazu, a na dodatek jest wyprodukowany w Japonii.
Widać więc, że oba obiektywy mają sporo do zaoferowania i o wyborze jednego z nich mogą decydować drobne niuanse. Taka sytuacja cieszy. Lepiej mieć wybór między dwoma dobrymi obiektywami niż między dwoma słabymi.