Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu

16 grudnia 2013

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna jest korygowana bardzo dobrze. Zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest śladowe i zupełnie nie przeszkadza w zdjęciach z życia wziętych.

Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeśli chodzi o sytuację z poprzeczną aberracją chromatyczną, to jest ona ciut lepsza niż u Panasonika, który na najkrótszej ogniskowej notował wyniki na poziomie 0.08–0.10%. Olympus 12–40 mm dla żadnej kombinacji ogniskowej i przysłony nie przekracza niskiego poziomu 0.07%. To świetny wynik. Szczególnie pochwalić należy zachowanie na najkrótszej ogniskowej. W jasnych obiektywach zmiennoogniskowych, które dają nam pola widzenia ponad 80 stopni, skorygowanie aberracji na najkrótszej ogniskowej do niezauważalnego poziomu 0.04–0.05% jest sporym i godnym odnotowania wyczynem.

----- R E K L A M A -----

Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału nie pokazuje żadnych problemów z „pływaniem” ogniska. Krążki powstałe poprzez rozogniskowanie puntów świetlnych też nie pokazują wyraźnych efektów związanych z aberracją sferyczną. Jedyne co daje się zauważyć, to różnica w wyglądzie samego centrum krążka. W przypadku obrazu przed ogniskiem centrum jest ciemniejsze, a za ogniskiem robi się jaśniejsze.

Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna