Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu

16 grudnia 2013

6. Dystorsja

Dopóki pracujemy na plikach JPEG lub RAW-y wywołujemy oprogramowaniem producenta, dystorsja nie będzie nam przeszkadzać. Na ogniskowej 12 mm notujemy niewielką dystorsję beczkową o wartości −1.02%. Na większych ogniskowych problemy są jeszcze mniejsze, bo na 25 mm mamy dystorsję −0.13%, a na 40 mm już tylko −0.05%.

Ponieważ nasz test jest jednak testem obiektywu, warto sprawdzić, jak sama optyka radzi sobie z dystorsją. Możemy to zrobić wywołując RAW-y programem dcraw, który nie koryguje programowo wad geometrycznych obiektywu. W tym przypadku, na szerokim kącie widzenia musimy liczyć się z ogromną dystorsją beczkową, która sięga poziomu −6.32%. Warto tutaj, dla porównania, podać wartość, jaką na tej samej ogniskowej odnotował Panasonic 12–35 mm f/2.8 – wynosiła ona −6.54%, a więc była odrobinę wyższa niż u testowanego tutaj Olympusa. Wraz ze zwiększaniem ogniskowej dystorsja maleje, na 14 mm wciąż jest duża i wynosi −5.11%, a na 25 mm sięga już tylko −0.60%. Na wyższych ogniskowych następuje zmiana znaku i na 40 mm mamy już do czynienia ze zniekształceniami poduszkowymi o wartości 0.80%.

Ciekawe jest to, że Olympus mając większy zakres ogniskowych od Panasonika 12–35 mm prawie wszędzie notuje od niego lepsze wyniki. Niestety w przypadku obu obiektywów ich projektanci nawet nie podjęli próby walki z dystorsją i zdali się całkowicie na oprogramowanie aparatu. Zdecydowanie nam się to nie podoba. Korygowanie tak dużej dystorsji wiąże się bowiem ze znacznym przycinaniem obrazu.

----- R E K L A M A -----

Olympus E-PL1, 12 mm, JPEG
Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, 25 mm, JPEG
Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, 40 mm, JPEG
Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja

Olympus E-PL1, 12 mm, RAW
Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, 25 mm, RAW
Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, 40 mm, RAW
Olympus M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja