Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Podłużna aberracja chromatyczna, jak widać z poniższych ujęć, nie jest korygowana idealnie. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest widoczne, ale na szczęście nie jest to efekt duży.
Zachowanie poprzecznej aberracji chromatycznej dla poszczególnych ogniskowych przedstawia poniższy wykres.
Z największym poziomem tej wady mamy do czynienia na najkrótszej ogniskowej, gdzie dochodzi ona do wartości 0.09%. Jest to jednak granica poziomu małego i średniego, przez co trudno nam na cokolwiek narzekać. Na dłuższych ogniskowych sytuacja jest jeszcze lepsza. Na 10 mm odnotowane przez nas wyniki nie przekraczają 0.06%, a na 14 mm trzymają się okolic 0.07%.
W tej kategorii zachowanie testowanego obiektywu oceniamy więc pozytywnie. Nasze uznanie jest jeszcze większe, gdy weźmiemy pod uwagę trudne do uzyskania i skorygowania parametry.
E-PL1, RAW, 7 mm, f/8.0 | E-PL1, RAW, 10 mm, f/5.6 |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale wyraźnie pokazują, że obiektyw nie ma problemów z „pływaniem” ogniska. Krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem nie są może idealnie identyczne, ale nie pokazują żadnych mocno niepokojących rzeczy. To pozwala wyciągnąć wniosek, że Olympus 7–14 mm nie ma zauważalnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.
E-M10, 14 mm, f/2.8, przed | E-M10, 14 mm, f/2.8, za |