Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu

8 lutego 2016

6. Dystorsja

W przypadku systemu Mikro 4/3 firma Olympus często rezygnuje z korygowania dystorsji przez optykę i pozostawia to zadanie oprogramowaniu aparatu. Testowany obiektyw nie jest wyjątkiem. Dopóki pracujemy więc na plikach JPEG, dystorsja nie jest uciążliwa. Na ogniskowej 7 mm wynosi ona −2.70% i tylko tam możemy ją zauważyć. Dla 10 mm spada do −0.27%, a dla 14 mm wynosi już tylko +0.18%.

Sytuacja, jaką widzimy na RAW-ach, jest niestety dramatyczna. Na 7 mm mamy „beczkę” o wartości aż −8.04%, przez co obraz zaczyna przypominać troszkę to, co widzimy w obiektywach typu rybie oko. Zniekształcenia wciąż daje się zauważyć dla ogniskowej 10 mm, gdzie sięgają one poziomu −2.92%. Dopiero na 14 mm dystorsję wynoszącą +0.34% możemy uznać za znikomą.

Oczywiście nie pochwalamy całkowitej rezygnacji z prób korygowania dystorsji przez optykę, ale chcąc być uczciwym trzeba bardzo wyraźnie zaznaczyć jedną rzecz. Najważniejsza jest przecież kwestia kąta widzenia na skorygowanym obrazie. I tutaj Olympus wychodzi obronną ręką, bo pole na plikach JPEG, dla ogniskowej ustawionej na 7 mm, wynosi 112.8 stopnia (z błędem nie przekraczającym 0.1 stopnia). To odrobinę mniej niż deklarowane 114.2 stopnia, ale różnica nie jest duża. Warto też tutaj dodać, że używając plików RAW możemy dysponować polem na poziomie 120 stopni. A to oznacza, że tak naprawdę najkrótsza ogniskowa obiektywu jest bliższa 6 mm niż 7 mm.

----- R E K L A M A -----

Olympus E-PL1, JPEG, 7 mm
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 10 mm
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 14 mm
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja

Olympus E-PL1, RAW, 7 mm
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 10 mm
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 14 mm
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Dystorsja