Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu

26 lipca 2016

3. Budowa i jakość wykonania

Olympus M.Zuiko Digital 40–150 mm f/2.8 ED PRO to odpowiednik pełnoklatkowego obiektywu o zakresie ogniskowych 80–300 mm. Tak naprawdę, ani na pełnej klatce, ani w systemach bezlusterkowych nie ma bezpośrednego konkurenta o bardzo podobnych parametrach. Trudno go więc zestawić z innymi obiektywami i bezpośrednio porównać.

Na poniższym zdjęciu stoi on obok innego obiektywu z serii PRO, czyli modelu M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania

----- R E K L A M A -----


Testowany obiektyw rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki zatopione w czarnym metalowym pierścieniu, na którym umieszczono napis „MADE IN CHINA”. Tylna soczewka jest nieruchoma, ma średnicę około 23 mm i otoczono ją czarnym oraz rozsądnie zmatowionym tubusem. Jest ona schowana we wnętrzu konstrukcji na głębokości około 1.5 cm.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania


Właściwy korpus jest metalowy i zaczyna się nieruchomym i poszerzającym się pierścieniem, na którym znajdziemy nazwę, parametry, numer seryjny obiektywu oraz czerwoną kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do aparatu. Znajdziemy tam też napis „SPLASH PROOF”, który informuje nas o bryzgoszczelności instrumentu, a także informację o zakresie ustawiania ostrości (0.7m/2.3ft–∞). Kolejny element obudowy to dwa gładkie pierścienie – jeden koloru tytanu, drugi czarny.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania


Następna część obudowy służy do mocowania bardzo solidnego i także metalowego łącznika statywowego. Oczywiście łącznik ten możemy zdjąć. Idąc dalej natrafimy na jeszcze jeden gładki, czarny pierścień, tylko że tym razem zawiera on przycisk funkcyjny L-Fn, który jest programowalny z poziomu korpusu aparatu. Kolejny element to spory, mający szerokość 39 mm i jednocześnie karbowany pierścień do zmiany ogniskowej. Zawiera on znaczniki dla wartości 40, 50, 70, 100 i 150 mm. Pracuje on płynnie, równo i z należytym oporem.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania


Następny element to pierścień do manualnego ustawiania ostrości, który ma szerokość 24 mm i jego większą część zajmuje metalowe karbowanie. W standardowym położeniu pierścień ten pracuje w oparciu o serwomechanizmy, a gdy dociśniemy go w kierunku bagnetu przechodzi do trybu mechanicznego, odsłaniając tym samym skalę odległości wyrażoną w stopach oraz w metrach. W przełożeniu mechanicznym przebieg całego zakresu wymaga obrotu o kąt około 100 stopni. Co ciekawe, w przełożeniu elektronicznym wartość ta wcale nie jest większa.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania


Za pierścieniem do ustawiania ostrości znajduje się mały, nieruchomy pierścień z napisem zawierającym nazwę i parametry obiektywu, który w miarę płynnie przechodzi w niebieski i szary pasek. Dalej znajdziemy mocowanie osłony przeciwsłonecznej.

Przednia soczewka jest nieruchoma, ma średnicę 56 mm i otacza ją nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 72 mm.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania


Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, składa się na nią 16 soczewek ustawionych w 10 grupach. Nie pożałowano elementów specjalnych, bo mamy do czynienia z trzema soczewkami niskodyspersyjnymi ED, jedną ze szkła Super ED, dwoma elementami asferycznymi, jednym HD i jednym EDA (soczewka asferyczna o wyjątkowo niskiej dyspersji). Wewnątrz znajdziemy jeszcze kołową przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć maksymalnie do wartości f/22.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania


Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki. W naszym egzemplarzu mieliśmy przedni dekielek z edycji wydanej na 90-lecie firmy, który jest… przezroczysty. W jednej sytuacji sprawił mi on figla. Zapomniałem go zdjąć i próbowałem fotografować. Przez mleczny plastik światło docierało do matrycy, a aparat próbował ustawiać ostrość, co z oczywistych względów mu się nie udawało. Przez krótką chwilę byłem przekonany, że wysiadł autofokus…

Oprócz dekielków mamy jeszcze do dyspozycji solidny łącznik statywowy, wysuwaną osłonę przeciwsłoneczną oraz futerał. Warto też nadmienić, że obiektyw jest często oferowany od razu w zestawie z telekonwerterem MC-14 w cenie niespełna 7000 zł.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Budowa i jakość wykonania