Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu

26 lipca 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna Olympusa 40–150 mm nie jest tym, co powinno spędzać nam sen z powiek. Co prawda, minimalne zabawienie na czerwono obrazów przed ogniskiem i lekki odcień żółci za ogniskiem dają się zauważyć (dla 90 mm nawet ciut bardziej niż dla 150 mm), ale nie jest to efekt duży i trudno tutaj zdobyć się na poważniejszą krytykę.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Dopóki używamy samego obiektywu, wada ta nie stanowi żadnego problemu. Największy jej poziom notujemy dla ogniskowej 40 mm, ale nawet tam nie przekracza on niewielkiej wartości 0.07%. Na dłuższych ogniskowych problemów z aberracją nie ma wcale.

Gdy podłączymy telekowerter, nasze szanse na dojrzenie tej wady rosną. Nie jest ona jednak dużym problemem, bo zmierzone przez nas wartości oscylują w okolicach 0.09–0.11%, a więc mamy do czynienia z poziomem średnim.

E-PL1, RAW, 90 mm, f/4.0 E-PL1, RAW, 40 mm, f/11.0
Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie pokazują niczego niepokojącego, a ich wygląd jest podobny, choć nie identyczny. Wszystko to wskazuje na brak poważnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Olympus E-M10, 90 mm, f/2.8, przed Olympus E-M10, 90 mm, f/2.8, za
Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus E-M10, 150 mm, f/2.8, przed Olympus E-M10, 150 mm, f/2.8, za
Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus E-M10, 210 mm (TC), f/4.0, przed Olympus E-M10, 210 mm (TC), f/4.0, za
Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna