Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - test obiektywu

8 sierpnia 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Aż trzy elementy niskodyspersyjne, które zastosowano w konstrukcji optycznej testowanego obiektywu, wydają się dobrze wykonywać swoje zadanie, bo nie widać tutaj problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Zabarwienie obrazów pozaogniskowych daje się zauważyć, ale jest ono minimalne.

Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Ocenę zachowania w kategorii poprzecznej aberracji chromatycznej pozwoli nam wydać poniższy wykres.

Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj zachowanie jest rewelacyjne. Niezależnie czy mierzymy aberrację na brzegu matrycy APS-C/DX, czy brzegu pełnej klatki, większość wyników oscyluje w przedziale 0.02–0.03%. Wartości takie uznajemy za bardzo małe.

Nikon D3x, f/2.0 Nikon D3x, f/4.0
Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw ma lekki problem z aberracją sferyczną. Widać to po niewielkim przesunięciu ogniska w kierunku większych odległości przy przejściu od przysłony f/2.0 do f/2.8 (pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale). Widać to także w pomiarach, bo najlepszy wynik uzyskany dla przysłony f/2.0 nie jest otrzymany dla takiego samego położenia pierścienia ostrości jak dla wyższych wartości przysłony.

Tym razem aberracji sferycznej nie zobaczymy w wyglądzie rozogniskowanych krążków świetlnych. Efekt spadającego natężenia światła przy brzegach, który występuje w obu krążkach, to oczywiście wpływ elementu apodyzacyjnego i rezultat, który chcieli uzyskać konstruktorzy obiektywu. Gdyby takie efekty próbować uzyskać za pomocą aberracji sferycznej, tylko krążek po jednej stronie ogniska miałby miękkie brzegi. Ten uzyskany po drugiej stronie pokazałby jasną obwódkę na krańcach.

Nikon D3x, f/2.0, przed Nikon D3x, f/2.0, za
Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - Aberracja chromatyczna i sferyczna