Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Poniższe zdjęcia pokazują, że Irix nie ma najmniejszych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Wada ta jest więc korygowana znakomicie.
![]() |
Żadnych zastrzeżeń nie mamy też do korygowania poprzecznej wersji tej wady. Widać to wyraźnie na poniższym wykresie.

Znaczna większość wyników trzyma się poziomu 0.03–0.06%, a więc wartości, które uznajemy za bardzo małe lub małe. Tutaj Irix 2.4/15 wypada trochę lepiej niż Samyang, u którego maksymalne rezultaty dochodziły do 0.13%.
Canon 5D III, f/2.5 | Canon 5D III, f/8.0 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu „pływania” ogniska, więc aberracja sferyczna nie może być duża. Rozogniskowane krążki światła nie rzucają więcej światła na sytuację w tej kategorii, bo są po prostu zbyt małe. Dużych różnic między nimi jednak nie widać, przez co możemy podejrzewać, że testowany obiektyw nie ma poważnych problemów z aberracją sferyczną.
Canon 5D III, f/2.5, przed | Canon 5D III, f/2.5, za |
![]() |
![]() |