Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ultraszerokokątne obiektywy na pełną klatkę to bardzo skomplikowane konstrukcje optyczne o dużej przedniej soczewce. W ich przypadku walka z odblaskami nie jest prostym zadaniem. Co ciekawe, w przypadku Irixa 2.4/15 sytuacja na 5D Mark III w okolicach maksymalnego otworu względnego nie wygląda najgorzej, co widać na poniższych obrazkach.
----- R E K L A M A -----
Trudno jednak nie oprzeć się wrażeniu, że w walce z odblaskami skutecznie obiektywowi pomaga duże winietowanie, które tłumi jasność obrazu w rogach i gasi przy tym artefakty świetlne. Zobaczmy więc, jak odblaski będą wyglądać, gdy przymkniemy przysłonę.
Zgodnie z naszymi oczekiwaniami sytuacja wygląda tutaj mało ciekawie. Odblaski są wyraźne i pojawiają się w różnych konfiguracjach, często psując ujęcie praktycznie całkowicie.
Warto zaznaczyć, że w przypadku Irixa winietowanie na przysłonie f/8.0 też jest wyraźne, co pokazaliśmy w poprzednim rozdziale, więc wciąż pomaga w walce z odblaskami. Warto więc zobaczyć, jak wygląda sprawa na mniejszej matrycy Canona 50D, gdzie w walce z tą wadą obiektyw nie może już wspomagać się winietowaniem.
Tym razem nie mamy żadnych problemów w dojrzeniu artefaktów świetlnych ani w okolicach maksymalnego otworu względnego, ani w przypadku mocniej przymkniętej przysłony.
Na zakończenie warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Znaczna większość obiektywów klasy 14–15 mm obecna na rynku ma osłony przeciwsłoneczne wbudowane na stałe. Irix ma osłonę zdejmowaną. Aby więc dokonać uczciwego porównania choćby z Samyangiem 2.8/14, warto sprawdzić jak Irix radzi sobie z założoną osłoną. Rzućmy więc okiem na poniższe zdjęcia.
Różnice może są, ale trudno nazwać je wyraźnymi. Podsumowując, nawet założenie osłony przeciwsłonecznej nie pozwoli nam uniknąć wyraźnych artefaktów świetlnych na zdjęciach pod ostre słońce.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.