Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - test obiektywu

2 grudnia 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym trudno jest dojrzeć zabarwienie obrazów pozaogniskowych.

Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Troszkę więcej problemów pojawia się w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Wykresy prezentujące jej przebieg dla brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki są zaprezentowane poniżej.

Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na brzegu pełnej klatki trudno o jakiekolwiek powody do narzekań. Dla krótszych ogniskowych aberracja jest mała, a dla 35 mm zbliża się do dolnego zakresu poziomu średniego. Gorzej jest na brzegu mniejszego detektora. Tam tylko najkrótsza ogniskowa prezentuje się dobrze. W środku zakresu ogniskowych mamy poziom średni, a dla 35 mm wada zbliża się do wartości dużych.

To wyniki dość podobne do tych, jakie prezentował poprzednik i Tamron 15–30 mm, a jednocześnie lepsze od tego, co widzieliśmy u Tokiny 16–28 mm i Nikkora AF-S 16–35 mm f/4G ED VR. Z drugiej strony najlepsze wyniki zaprezentował tutaj Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM, który dla żadnej kombinacji przysłony i ogniskowej nie przekraczał poziomu 0.09%.

Canon 5D III, 16 mm, f/11 Canon 5D III, 35 mm, f/11
Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu „pływania” ogniska. Krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale różnice między nimi trudno nazwać dużymi. W szczególności obwódka na brzegu jest widoczna w obu przypadkach, tak więc o zauważalnych problemach z aberracją sferyczną nie może być mowy.

Canon 5D III, 35 mm, f/2.8, przed Canon 5D III, 35 mm, f/2.8, za
Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna