Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM - test obiektywu

10 marca 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że testowany obiektyw nie ma poważnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest widoczne, ale nie jest to problem duży i w realnych sytuacjach zdjęciowych trudny do zauważenia.

Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Poniższe wykresy prezentują zachowanie Canona 24–105 mm II odpowiednio na brzegu matrycy APS-C i na brzegu pełnej klatki.

Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Z największym poziomem tej wady mamy do czynienia na krańcach zakresu ogniskowych, gdzie wyniki trzymają się wartości 0.08–0.09%. Wciąż jednak jest to poziom, który możemy uznać za niewielki. Praktycznie żadnych problemów z aberracją nie ma w środku zakresu ogniskowych.

W tej kategorii nowy Canon wykazał wyraźną przewagę nad konkurentami. Poprzednik potrafił osiągać wyniki na poziomie ponad 0.14%, Sigma 24–105 mm OS nawet dochodzące do 0.16%, a tańszy Canon 24–105 mm STM notował najgorsze rezultaty w okolicach 0.12%.

Canon 5D III, RAW, 24 mm, f/16 Canon 5D III, RAW, 70 mm, f/8
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu „pływania” ogniska. Krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale różnice między nimi trudno nazwać dużymi. Problemy testowanego obiektywu z aberracją sferyczną wydają się więc mniejsze niż u Canona EF 24–105 mm STM i Sigmy 24–105 mm OS.

Canon 5D III, 70 mm, f/4.0, przed Canon 5D III, 70 mm, f/4.0, za
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna
Canon 5D III, 105 mm, f/4.0, przed Canon 5D III, 105 mm, f/4.0, za
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Aberracja chromatyczna i sferyczna