Sony FE 28 mm f/2 - test obiektywu
6. Dystorsja
Oczywiście nie ma problemów, aby sprawdzić, jak wygląda nieskorygowana dystorsja dawana przez samą optykę Sony. Oprócz JPEG-ów należy też wykonać RAW-y i wywołać je programem dcraw, co oczywiście uczyniliśmy.
Efekty tej operacji dość wyraźnie pokazują, dlaczego producent wymusza korygowanie tej wady przez oprogramowanie aparatu. Na matrycy APS-C sięga ona wartości −2.41%, a więc jest już bez problemów widoczna. Prawdziwe problemy zaczynają się jednak na pełnej klatce, gdzie mamy do czynienia z bardzo wysokim jak na tę ogniskową poziomem −4.82%.
Gdy pozostaniemy przy plikach JPEG prosto z aparatu, zniekształcenia są zdecydowanie mniejsze – wiąże się to oczywiście z korygowaniem zniekształceń i przycinaniem obrazu po tej korekcie. Na matrycy APS-C dystorsja wynosi wtedy tylko −0.19%, a więc jest praktycznie zerowa, by na pełnej klatce zwiększyć się do bardzo mało uciążliwego poziomu −0.60%.
Sony A7R II, JPEG, APS-C | |||
Sony A7R II, JPEG, FF | |||
Sony A7R II, RAW, APS-C | |||
Sony A7R II, RAW, FF | |||