Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 28 mm f/2 - test obiektywu

4 kwietnia 2019

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/2.0 A7R II, APS-C, f/2.8
Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie


Spadek jasności w rogach kadru daje się tutaj zauważyć, i to bez specjalnych problemów. Na maksymalnym otworze względnym sięga on sporej wartości 37% (−1.32 EV). Na szczęście na f/2.8 i f/4.0 mamy już umiarkowane wyniki odpowiednio 15% (−0.46 EV) i 14% (−0.43 EV).

----- R E K L A M A -----

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest znacznie więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R II, FF, f/2.0 A7R II, FF, f/2.8
Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie
A7R II, FF, f/4.0 A7R II, FF, f/5.6
Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie


Wynik uzyskany na maksymalnym otworze względnym to aż 67% (−3.22 EV). Małe rozmiary obiektywu, dobre światło, szeroki kąt widzenia i mała odległość tylnej soczewki od sporej matrycy zbierają tutaj swoje żniwo. To jest naprawdę słaby wynik. Na tej samej matrycy testowaliśmy Batisa 2/25, który z uwagi na większy kąt widzenia miał jeszcze trudniejsze zadanie, a poradził sobie z nim lepiej notując rezultat wynoszący 62%.

Przymykanie przysłony pomaga w walce z winietowaniem, ale nie jest tak efektywne, jak byśmy tego chcieli. Na f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 47% (−1.84 EV), na f/4.0 zmniejsza się do 34% (−1.21 EV), a na f/5.6 do 31% (−1.06 EV). Dalsze zmniejszanie otworu względnego nie ma już mierzalnego wpływu na opisywaną wadę.

Sony A7R II, JPEG, f/2.0
Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie

Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.

Sony FE 28 mm f/2 - Winietowanie

f/2 f/2.8 f/4