Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 28 mm f/2 - test obiektywu

4 kwietnia 2019

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Rzut okiem na poniższe obrazki wyjaśnia trochę sytuację w kwestii słabszych osiągów na brzegu kadru dla okolic maksymalnego otworu względnego. Koma i inne wady zniekształcające obraz diody są tutaj bardzo wyraźne i dają się we znaki nawet w rogu matrycy APS-C. W rogu pełnej klatki, na f/2.0, obraz przypomina to, co widzieliśmy w konstrukcjach optycznych sprzed 10–15 lat. Na szczęście po przymknięciu do f/2.8 koma jest wyraźnie ograniczana, choć wciąż widoczna. Tutaj obiektyw zasłużył więc na kilka słów solidnej krytyki.

Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 8.4% i jest to wartość umiarkowana. Tutaj nie mamy więc powodów do narzekań.

----- R E K L A M A -----

Rozogniskowane krążki światła, jak na obiektyw szerokokątny, wyglądają bardzo rozsądnie. W środku krążka możemy dopatrzeć się lekkiej struktury cebulowego bokeh (widok związany najprawdopodobniej z zastosowaniem elementów asferycznych), ale nie jest to efekt mocny. Chyba większym problemem jest jednak winietowanie mechaniczne, które mocno ścina krążki w rogach kadru dla przysłon f/2.0 i f/2.8.

Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 28 mm f/2 - Koma, astygmatyzm i bokeh