Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - test obiektywu

4 października 2019

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki uzyskane w trybie cropa za pomocą Sony A7R II znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/1.8 A7R II, APS-C, f/2.0
Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie


Spadek jasności w rogach kadru nie doskwiera tutaj praktycznie wcale, bo nawet na maksymalnym otworze względnym sięga tylko 12% (−0.38 EV). Na f/2.0 spada on do 11% (−0.33 EV) i na f/2.8 robi się całkowicie niezauważalny, bo wnosi tam 5% (−0.16 EV).

----- R E K L A M A -----

Ponieważ tylna soczewka Viltroxa na mocowaniu Fuji X jest mocniej obudowana, ma mniejszy prześwit, a okolice samego bagnetu wyglądają inaczej niż w wersji dla Sony, mieliśmy uzasadnione podejrzenia, że winietowanie na Fuji X-T2 może wyjść inne niż w trybie cropa na korpusach Sony.

Spójrzmy na poniższe miniaturki.

Fuji X-T2, APS-C, f/1.8 Fuji X-T2, APS-C, f/2.0
Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie


Nasze podejrzenia okazały się słuszne. Na maksymalnym otworze względnym tracimy 28% (−0.95 EV) światła w rogach kadru. Wartość ta zmniejsza się do 23% (−0.75 EV) po przejściu do przysłony f/2.0 i do niezauważalnego poziomu 10% (−0.31 EV) po przymknięciu do f/2.8. Widać więc wyraźnie, że winietowanie jest tutaj większe niż w przypadku Sony, wiąż jednak trudno uznać je za uciążliwe.

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R II, FF, f/1.8 A7R II, FF, f/2.0
Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie
A7R II, FF, f/2.8 A7R II, FF, f/4.0
Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym musimy liczyć się z utratą 48% (−1.86 EV) światła w rogach kadru. To sporo, ale to i tak wyraźnie lepszy wynik niż 58% notowane przez Sony. Na f/2.0 winietowanie spada do 43% (−1.64 EV), a na f/2.8 do 27% (−0.92 EV). Problem marginalizuje się na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio 15% (−0.47 EV) i 10% (−0.31 EV).

Sony A7R II, JPEG, f/1.8
Viltrox PFU RBMH 85 mm f/1.8 STM - Winietowanie