Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - test obiektywu

19 grudnia 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia pokazują, że Sigma A 14–24 mm f/2.8 DG DN nie ma zauważalnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym trudno dojrzeć jakieś ślady zabarwienia obrazów pozaogniskowych, więc wada ta jest korygowana bardzo dobrze.

Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W podobnych superlatywach możemy wypowiadać się o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg, odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki, pokazują poniższe wykresy.
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Najwyższe wyniki notujemy na ogniskowej 19 mm, ale nawet tam nigdzie nie przekraczają one poziomu 0.06%. Oznacza to, że na większości ogniskowych i przysłon poprzeczna aberracja chromatyczna jest bardzo mała i będziemy mieli spore problemy, żeby na zdjęciach dojrzeć jej choć minimalny ślad. To wyniki bardzo podobne do modelu lustrzankowego Sigmy, który nigdzie nie przekraczał wartości 0.05%. Oba obiektywy świetnie więc radzą sobie z omawianą wadą, co przy ich parametrach jest naprawdę dużym i godnym pochwały osiągnięciem.

A7R II, RAW, 19 mm, f/2.8 A7R II, RAW, 24 mm, f/22.0
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale pokazują lekki efekt „pływania” ogniska, bo głębia ostrości po przejściu od f/2.8 do f/4.0 przesunęła się lekko w kierunku mniejszych odległości. Rzut okiem na poniższe krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem pokazuje, że różnią się one zauważalnie natężeniem zewnętrznej obwódki. Oba efekty sugerują, że, przynajmniej na dłuższych ogniskowych, aberracja sferyczna nie została skorygowana do końca.

A7R II, 24 mm, f/2.8, przed A7R II, 24 mm, f/2.8, za
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna