Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - test obiektywu
6. Dystorsja
Starsze obiektywy klasy 1.4/50 oparte o konstrukcję podwójnego gaussa nie były instrumentami wolnymi od dystorsji. U niektórych z nich, na pełnej klatce, potrafiła ona sięgać nawet poziomu −2%. Sytuacja zmieniła się wraz wprowadzeniem bardziej skomplikowanych konstrukcji optycznych, gdzie dystorsja zrobiła się prawie niezauważalna. Wystarczy tutaj przypomnieć wynik Samyanga AF 50 mm f/1.4 FE, który na pełnej klatce notował rezultat +0.44% czy Sigmy A 50 mm f/1.4 DG HSM, u której odnotowaliśmy śladowy poziom −0.12%.
Na tym tle wyniki Noktona 1.2/50 prezentują się świetnie. Nie imponuje on liczbą elementów, ale imponuje korygowaniem dystorsji. Na mniejszej matrycy APS-C nie mamy najmniejszej szansy dojrzenia tej wady, bo wynosi ona tylko +0.01%, a więc w granicach błędów pomiarowych jest dokładnie zerowa. Nawet jednak po przejściu na pełną klatkę dystorsja nie da nam się we znaki ani odrobinę, bo nasze pomiary pokazały tam wynik sięgający tylko +0.29%. Brawo!
Sony A7R II, 50 mm, APS-C | |||
Sony A7R II, 50 mm, FF | |||