Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - test obiektywu
8. Winietowanie
A7R II, APS-C, f/1.2 | A7R II, APS-C, f/1.4 |
Małe rozmiary obiektywu i jego dobra jasność powodują, że nawet na mniejszej matrycy APS-C winietowanie trochę da nam się we znaki. Na f/1.2 spadek jasności w rogach kadru wynosi 32% (−1.10 EV), a na f/1.4 zmniejsza się on do 24% (−0.79 EV). Problemy kończą się na f/2.0, gdzie winietowanie spada do niezauważalnego poziomu 9% (−0.27 EV).
Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest jednak znacznie więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.
A7R II, FF, f/1.2 | A7R II, FF, f/1.4 |
A7R II, FF, f/2.0 | A7R II, FF, f/2.8 |
Straty światła w rogach kadru są tutaj ogromne, bo na f/1.2 wynoszą 71% (−3.62 EV), a na f/1.4 aż 67% (−3.22 EV). To naprawdę bardzo słabe wyniki. Co więcej, na f/2.0 winietowanie wciąż jest bardzo wyraźne i wynosi 48% (−1.92 EV). Sporo zastrzeżeń mamy też do zachowania na f/2.8, gdzie spadek jasności w rogach kadru sięga 37% (−1.33 EV). Niestety dalsze przymykanie przysłony słabo wpływa na omawianą wadę, bo na f/4.0 sięga ona 31% (−1.06 EV), a na f/5.6 wynosi 26% (−0.87 EV). Zastosowanie przysłon f/8.0 i f/11.0 nie zmienia uzyskiwanych wyników.
Sony A7R II, JPEG, f/1.2 |
Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.