Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - test obiektywu

28 stycznia 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Nikkor Z 14–30 mm f/4 S został naszpikowany elementami ze szkła ED, bo aż cztery soczewki z czternastu wykonano z tego typu szkła. Spodziewaliśmy się więc, że korygowanie aberracji chromatycznej testowanemu obiektywowi będzie wychodzić świetnie.

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, nie pomyliliśmy się. Zabarwienia w obszarach nieostrości są znikome i będzie je bardzo trudno zobaczyć na zdjęciach.

----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Trochę inna sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Pokazują to wyraźnie poniższe wykresy, które przedstawiają przebieg tej wady odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C/DX i brzegu pełnej klatki.

Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Żadnych zastrzeżeń nie możemy mieć do ogniskowej 30 mm, gdzie wada ta jest mała. W środku zakresu ogniskowych mamy jednak do czynienia z poziomem średnim, a na ogniskowej 14 mm widzimy wyniki, które niezbyt nam się podobają. W okolicy maksymalnego otworu względnego mamy do czynienia z poziomem dużym i dopiero po mocnym przymknięciu przysłony jesteśmy w stanie sprowadzić go do granicy poziomu dużego i średniego.

Z7, RAW, 14 mm, f/4.0 Z7, RAW, 30 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze ujęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale pokazują, że głębia ostrości przesuwa się minimalnie w kierunku większych odległości, gdy przymykamy przysłonę of f/4.0 do f/5.6. Oczywiście efekt jest możliwy do zobaczenia tylko i wyłącznie dla maksymalnej ogniskowej i przy fotografowaniu z bliska. W innych sytuacjach głębia ostrości jest tak duża, że trudno mówić o obszarach ostrości i nieostrości i ich względnych przesunięciach.

Krążki uzyskane na maksymalnej ogniskowej też pokazują, że aberracja sferyczna nie została skorygowana idealnie, bo pewne różnice pomiędzy nimi są widoczne. Szczególnie dobrze widać to w środku krążka, gdzie w jednym przypadku mamy jaśniejszy obszar, a w drugim ciemniejszy.

Nikon Z7, 30 mm, f/4.0, przed Nikon Z7, 30 mm, f/4.0, za
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna