Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - test obiektywu
6. Dystorsja
Zacznijmy od mniejszej matrycy APS-C/DX. Jeśli chodzi o pliki JPEG, wszystko wygląda idealnie. Wyniki uzyskane przez nas na ogniskwych 14, 16, 20, 24 i 30 mm to odpowiednio: +0.18%, +0.19%, +0.06%, +0.03% i +0.01%, a więc praktycznie wszystkie, w granicach błędów pomiarowych, są zgodne z wynikiem zerowym. Tutaj problemów nie ma więc wcale.
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 14 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 16 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 20 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 24 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 30 mm | |||
Prawdziwy obraz sytuacji pokażą nam dopiero pliki RAW wywołane neutralnym oprogramowaniem takim jak dcraw. I obraz ten zdecydowanie nam się nie podoba. Sam w sobie nie jest jeszcze bardzo zły, ale jest naprawdę złym prognostykiem tego, co ujrzymy na pełnej klatce.
Na ogniskowej 14 mm mamy do czynienia ze stosunkowo łatwą do dojrzenia dystorsją beczkową, której wartość zmierzyliśmy na −2.84%. Na 16 mm spada ona do −1.13%, by chwilę później się wyzerować i zmienić znak. Na 20 mm mamy już do czynienia z niewielką dystorsją poduszkową o wartości +0.63%. Wraz z dalszym wydłużaniem ogniskowej „poduszka” rośnie i na 24 mm wynosi +1.34%, a na 30 mm sięga już +1.60%.
Nikon Z7, APS-C, RAW, 14 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, RAW, 16 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, RAW, 20 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, RAW, 24 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, RAW, 30 mm | |||
Przejdźmy teraz do omówienia zachowania na pełnej klatce. Pliki JPEG nie dają jeszcze żadnych powodów do niepokoju, bo znów mamy tutaj do czynienia z wynikami bliskimi zera. Na ogniskowych 14, 16, 20, 24 i 30 mm uzyskane przez nas rezultaty to odpowiednio: +0.22%, +0.23%, +0.01%, −0.01% i −0.07%.
Nikon Z7, FF, JPEG, 14 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 16 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 20 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 24 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 30 mm | |||
Przyszedł czas na chwilę prawdy i sprawdzenie tego, co dzieje się na plikach RAW na pełnej klatce. Na 14 mm mamy do czynienia z ogromną dystorsją beczkową o wartości −7.04%. Na 16 mm zmniejsza się ona wyraźnie, ale wciąż nie będzie problemów z jej dojrzeniem, bo sięga tam ona −3.61%, Dalsze zwiększenie ogniskowej powoduje jej szybki spadek, wyzerowanie i przejście na stronę zniekształceń poduszkowych. Na 20 mm mamy już do czynienia z wartością +1.22%, na 24 mm poziom ten wzrasta do +3.00%, a na 30 mm do +3.72%.
To bardzo ciekawe doświadczenie przy polach widzenia wynoszących 70–80 stopni widzieć dystorsję poduszkową i to o tak dużej wartości.
Nikon Z7, FF, RAW, 14 mm | |||
Nikon Z7, FF, RAW, 16 mm | |||
Nikon Z7, FF, RAW, 20 mm | |||
Nikon Z7, FF, RAW, 24 mm | |||
Nikon Z7, FF, RAW, 30 mm | |||