Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/2.5 G - test obiektywu

29 marca 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Tylko jedna soczewka ze szkła niskodyspersyjnego, jaką zastosowano w konstrukcji optycznej Sony 2.5/50G, to chyba zbyt mało, żeby całkowicie wyeliminować podłużną aberrację chromatyczną. Jej wpływ, w postaci lekkiego zabarwienia obrazu na granicy głębi ostrości, jest widoczny, choć trudno nazwać ten efekt dużym. Co więcej, znika on prawie całkowicie po przymknięciu przysłony o 1 EV. W tej kategorii nowy obiektyw i tak wypada lepiej niż będący na podobnym poziomie cenowym Sonnar 1.8/55.

Sony FE 50 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak testowany obiektyw koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną. Przebieg tej wady w zależności od typu użytego detektora oraz wartości przysłony jest zaprezentowany na poniższym rysunku.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 50 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W tej kategorii wyniki są rewelacyjne. Aberracja trzyma się znikomego poziomu 0.01–0.02%, a więc jest korygowana znakomicie. Duże brawa.

A7R III, RAW, FF, f/2.5 A7R III, RAW, FF, f/16.0
Sony FE 50 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu „pływania” ogniska. Jeśli chodzi o krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem, nie wyglądają one identycznie, bo w pierwszym krążku mamy jaśniejszy brzeg, a w drugim ten efekt nie występuje. Można więc wyciągnąć wniosek, że Sony 2.5/50G nie pokazuje istotnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej, choć nie koryguje jej idealnie.

A7R III, f/2.5, przed A7R III, f/2.5, za
Sony FE 50 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna