Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/2.5 G - test obiektywu

29 marca 2021

8. Winietowanie

Na początku warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do dystorsji, opcja dotyczącą korygowania winietowania jest dostępna i można ją wyłączyć, co tradycyjnie już uczyniliśmy. Warto jednak nadmienić, że lekki wpływ na winietowanie ma automatyczne korygowanie dystorsji. Obraz jest wtedy troszkę przycinany, w efekcie obszary, gdzie winietowanie jest największe, zostają usunięte ze skorygowanego pliku. W przypadku niewielkiej dystorsji, z jaką mamy do czynienia u Sony FE 50 mm f/2.5 G, różnice pomiędzy plikami JPEG i RAW nie są duże i wynoszą typowo od 1 do 3%, ale warto pamiętać o ich istnieniu. W dalszej części naszej analizy będziemy omawiać pliki JPEG, tak jak robimy to tradycyjnie w przypadku testów obiektywów na mocowaniu Sony FE.

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, f/2.5 A7R III, APS-C, f/2.8
Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


W tym przypadku szanse na dojrzenie lekkiego winietowania mamy tylko na maksymalnym otworze względnym, gdzie wynosi ono 22% (−0.73 EV). Na f/2.8 wada ta zmniejsza się do 14% (−0.43 EV), a na f/4.0 spada do niezauważalnej wartości 7% (−0.21 EV).

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R III, FF, f/2.5 A7R III, FF, f/2.8
Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie
A7R III, FF, f/4.0 A7R III, FF, f/5.6
Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie


W tym przypadku, na maksymalnym otworze względnym musimy się liczyć z ubytkiem światła w rogach wynoszącym 55% (−2.29 EV). Na f/2.8 winietowanie zmniejsza się do 46% (−1.80 EV), a na f/4.0 spada do 38% (−1.37 EV). Dalszy lekki spadek tej wady obserwujemy na przysłonach f/5.6 i f/8.0, gdzie odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio 32% (−1.11 EV) oraz 26% (−0.89 EV). Na f/11 mamy natomiast poziom w okolicach 21% (−0.67 EV), który jeszcze minimalnie się zmniejsza do 17% (−0.54 EV) po przymknięciu przysłony do f/16.

Sony A7R III, JPEG, f/2.5
Sony FE 50 mm f/2.5 G - Winietowanie