Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Niniejsza tabela przestawia porównanie podstawowych parametrów obiektywów przeznaczonych do pełnoklatkowych bezlusterkowców i posiadających ogniskową 20 mm oraz światło f/2.0 lub lepsze.
Widać, że Sony postawiło tutaj na lekkość i poręczność. W naszym zestawieniu minimalnie lżejsza jest tylko Sigma, ale ona ma przecież gorsze światło. Sony jest przy tym znacznie mniejszym instrumentem niż Nikkor i Viltrox.
Na poniższym zdjęciu Sony FE 20 mm f/1.8 G stoi pomiędzy Voigtlanderem Apo Lantharem 2/65, a Sigmą A 105 mm f/2.8 DG DN Makro.
----- R E K L A M A -----
Testowany obiektyw rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza czarną i wykonaną z tworzywa sztucznego ramkę, w którą wtopiono styki. Tylna soczewka ma średnicę 29 mm, ale jest ograniczona rozmiarem ramki, który wynosi 28×21 mm. Soczewka ta znajduje się tuż pod ramką, bardzo płytko w bagnecie i jest nieruchoma.
Właściwy korpus obiektywu rozpoczyna się czarnym i wykonanym z tworzywa sztucznego pierścieniem, którego średnica zwiększa się wraz z oddalaniem od bagnetu. Znajdziemy na nim białą kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do aparatu, oznaczenie bagnetu (E-mount), symbol obiektywu, jego numer seryjny i informacje o miejscu produkcji, które w tym przypadku znajduje się w Tajlandii.
Kolejnym elementem jest pierścień do zmiany przysłony, który pracuje ze skokiem 1/3 EV. Ma on szerokość 19 mm i wyposażono go w karbowanie. Jego praca jest prawidłowa. Co więcej, tryb pracy możemy zmieniać pomiędzy klasycznym, ze skokiem 1/3 EV, a płynnym, który na pewno ucieszy filmowców.
Na kolejnym nieruchomym pierścieniu znajdziemy srebrny napis „FE 1.8/20 G”. Po jego prawej stronie mamy logo Sony i przełącznik CLICK ON/OFF służący do sterowania pracą pierścienia do zmiany przysłony. Po lewej stronie widnieje znaczek serii G, przycisk blokady przysłony i przełącznik trybu pracy mechanizmu ustawiającego ostrość AF/MF.
Następny element to pierścień do manualnego ustawiania ostrości o szerokości 20 mm. Pokrywa go miłe w dotyku gumowane karbowanie. Pierścień pracuje z przełożeniem elektronicznym i przebieg całej skali wymaga obrotu nim o kąt około 130–140 stopni. To wartość, która w zupełności wystarcza do komfortowych nastaw.
Za pierścieniem znajdziemy jeszcze nieruchomy i metalowy fragment obudowy, na którym mamy czerwony znacznik ułatwiający mocowanie osłony przeciwsłonecznej oraz bagnet do montowania tejże osłony.
Przednia soczewka jest nieruchoma, wypukła i ma średnicę 45 mm. Otacza ją fragment obudowy z napisami z nazwą obiektywu, minimalnym dystansem ustawiania ostrości oraz nierotującym mocowaniem filtrów o średnicy 67 mm. Jak na kąt widzenia oferowany przez obiektyw, jest to bardzo rozsądna wartość.
Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy tutaj do czynienia z 14 soczewkami ustawionymi w 12 grupach. Zastosowano trzy soczewki wykonane ze szkła niskodyspersyjnego ED i dwie soczewki asferyczne. Wewnątrz znajdziemy jeszcze kołową przysłonę o aż 9 listkach, którą możemy domknąć maksymalnie do wartości f/22.
Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki, osłonę przeciwsłoneczną oraz bardzo solidne, gustowne i sztywne etui. Tutaj warto firmę Sony pochwalić, bo jest już jedną z nielicznych, która daje do obiektywów futerały z prawdziwego zdarzenia. Wielu konkurentów potrafi, nawet do drogich instrumentów, dodawać szmatki, które są tak cienkie, że łatwo je pomylić ze ściereczkami do czyszczenia optyki.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.