Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
Obraz diody powiększa się minimalnie w rogach matrycy APS-C, przez co kolor diody jest tam już prawidłowy, ale nadal nie widzimy tam istotnych zniekształceń komatycznych.
Sytuacja zmienia się w rogu pełnej klatki. Tutaj, tak naprawdę, widzimy nie tylko komę (która robi z diody przecinek), ale wady wyższego rzędu, które przyczyniają się do powstawania charakterystycznych skrzydeł. Owe skrzydła znikają prawie całkowicie po przymknięciu przysłony o 1 EV, natomiast wydłużenie związane z komą wciąż pozostaje widoczne.
Centrum, f/1.8 | Róg APS-C, f/1.8 | Róg FF, f/1.8 |
Centrum, f/2.5 | Róg APS-C, f/2.5 | Róg FF, f/2.5 |
Dysponując zdjęciami nieba, mogliśmy jeszcze sprawdzić jak wygląda sytuacja dla promieni padających z nieskończoności. Nie widzimy tutaj istotnych różnic. Znów w rogu pełnej klatki, na f/1.8, koma i wady wyższego rzędu dają się zauważalnie we znaki, natomiast po przymknięciu przysłony do f/2.5, pozostaje już głównie sama koma.
A7R III, lewy-dolny róg f/1.8 |
A7R III, lewy-dolny róg f/2.5 |
Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że wyniki uzyskiwane przez Sony wcale nie są złe, bo poprzeczka jest zawieszona bardzo wysoko. Dużo gorzej w tej kategorii poczynał sobie Nikkor i Viltrox. Powalczyć z Sony mogła tylko Tokina, ale ona miała łatwiejsze zadanie, bo jest obiektywem trochę ciemniejszym.
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 5.3%. Jest to wartość znajdująca się na granicy poziomu bardzo małego i małego, a więc nie daje nam najmniejszych powodów do narzekań. Tym bardziej, że Viltrox i Nikkor wypadały tuaj wyraźnie gorzej i znów w szranki z Sony mogła skutecznie stanąć tylko ciemniejsza Tokina.
Jak na obiektyw ultraszerokokątny, rozogniskowane krążki światła wyglądają bardzo dobrze. Rozkład światła jest w nich równy i trzeba naprawdę uważnie się przyjrzeć, żeby dojrzeć lekką strukturę cebulowego bokeh wynikającą z zastosowania elementów asferycznych. Co więcej, nie możemy narzekać na duży wpływ winietowania mechanicznego. Brawo!
Centrum, f/1.8 | Róg APS-C, f/1.8 | Róg FF, f/1.8 |
Centrum, f/2.5 | Róg APS-C, f/2.5 | Róg FF, f/2.5 |
Centrum, f/3.5 | Róg APS-C, f/3.5 | Róg FF, f/3.5 |