Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu

13 maja 2022

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Zdjęcia, które wykonujemy w celu oceny komy pokazują kilka ciekawych rzeczy. Po pierwsze, potwierdza się znakomita ostrość obiektywu w centrum kadru. Sony generuje tak ostre obrazy, że nasza dioda mieści się tutaj praktycznie w jednym pikselu, a przez to algorytmy interpolujące nie są w stanie prawidłowo określić jej koloru.

Obraz diody powiększa się minimalnie w rogach matrycy APS-C, przez co kolor diody jest tam już prawidłowy, ale nadal nie widzimy tam istotnych zniekształceń komatycznych.

Sytuacja zmienia się w rogu pełnej klatki. Tutaj, tak naprawdę, widzimy nie tylko komę (która robi z diody przecinek), ale wady wyższego rzędu, które przyczyniają się do powstawania charakterystycznych skrzydeł. Owe skrzydła znikają prawie całkowicie po przymknięciu przysłony o 1 EV, natomiast wydłużenie związane z komą wciąż pozostaje widoczne.

----- R E K L A M A -----

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh


Dysponując zdjęciami nieba, mogliśmy jeszcze sprawdzić jak wygląda sytuacja dla promieni padających z nieskończoności. Nie widzimy tutaj istotnych różnic. Znów w rogu pełnej klatki, na f/1.8, koma i wady wyższego rzędu dają się zauważalnie we znaki, natomiast po przymknięciu przysłony do f/2.5, pozostaje już głównie sama koma.

A7R III, lewy-dolny róg f/1.8
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R III, lewy-dolny róg f/2.5
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh

Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że wyniki uzyskiwane przez Sony wcale nie są złe, bo poprzeczka jest zawieszona bardzo wysoko. Dużo gorzej w tej kategorii poczynał sobie Nikkor i Viltrox. Powalczyć z Sony mogła tylko Tokina, ale ona miała łatwiejsze zadanie, bo jest obiektywem trochę ciemniejszym.

Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 5.3%. Jest to wartość znajdująca się na granicy poziomu bardzo małego i małego, a więc nie daje nam najmniejszych powodów do narzekań. Tym bardziej, że Viltrox i Nikkor wypadały tuaj wyraźnie gorzej i znów w szranki z Sony mogła skutecznie stanąć tylko ciemniejsza Tokina.

Jak na obiektyw ultraszerokokątny, rozogniskowane krążki światła wyglądają bardzo dobrze. Rozkład światła jest w nich równy i trzeba naprawdę uważnie się przyjrzeć, żeby dojrzeć lekką strukturę cebulowego bokeh wynikającą z zastosowania elementów asferycznych. Co więcej, nie możemy narzekać na duży wpływ winietowania mechanicznego. Brawo!

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 20 mm f/1.8 G - Koma, astygmatyzm i bokeh