Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu

13 maja 2022

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, f/1.8 A7R III, APS-C, f/2.0
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie


Tutaj jeszcze nie mamy powodów do niepokoju. Na maksymalnym otworze względnym winietowanie daje się zauważyć, bo wynosi ono 31% (−1.09 EV), ale nie jest to jeszcze poziom duży. Na f/2.0 spada ono do 25% (−0.84 EV), by na f/2.8 zmniejszyć się do wartości 19% (−0.60 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na omawianą wadę.

----- R E K L A M A -----

Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielkie rozmiary Sony FE 20 mm f/1.8 G – jak na parametry jakie on oferuje – byliśmy bardzo ciekawi, jak poradzi on sobie z winietowaniem na pełnej klatce. Zaprezentowane poniżej miniaturki dają nam jednoznaczną odpowiedź.

A7R III, FF, f/1.8 A7R III, FF, f/2.0
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie
A7R III, FF, f/2.8 A7R III, FF, f/4.0
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie


Widać, że łatwo nie było, bo na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru jest naprawdę duży i wynosi 64% (−2.95 EV). Szczerze powiedziawszy spodziewałem się wyników nawet większych od 3 EV, a więc i tak nie jest najgorzej. Nie dziwi też fakt, że Sony wypada tutaj gorzej od znacznie większych instrumentów Nikona i Viltroksa, które pokazywały poziom 56–57%.

Przymknięcie przysłony do f/2.0 zmniejsza winietowanie do 60% (−2.64 EV), a zastosowanie przysłony f/2.8 sprowadza je do poziomu 49% (−1.94 EV). Dalsze zmniejszanie otworu względnego ma już mały wpływ na omawianą wadę, bo na f/4.0 wynosi ona 46% (−1.81 EV) i pozostaje na podobnym poziomie po mocniejszym przymknięciu przysłony. To też nie są dobre wieści, tym bardziej, że konkurenci poczynali sobie tutaj lepiej.

Sony A7R III, JPEG, f/1.8
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Winietowanie