Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Jeśli w konstrukcji optycznej obiektywu zastosowano aż trzy elementy wykonane ze szkła o niskiej dyspersji, nie spodziewamy się, że wypadnie on źle w kwestii korygowania podłużnej aberracji chromatycznej. I faktycznie, Sony FE 1.8/20G radzi sobie tutaj świetnie. Wada ta nie daje się we znaki nawet na maksymalnym otworze względnym. Trzeba jednak przyznać, że konkurenci też radzili sobie tutaj dobrze.
![]() |

Znów mamy do czynienia z rezultatami świetnymi. Niezależnie od użytej przysłony i detektora wyniki trzymają się okolic 0.02–0.03%, a więc wartości bardzo małych. Tutaj Sony jest liderem, wypadając minimalnie lepiej od Nikkora i Viltroksa oraz zauważalnie lepiej od Tokiny. Choć znów trzeba zaznaczyć, że żaden z omawianych obiektywów nie pokazywał tutaj wyraźniejszych wpadek.
A7R III, RAW, f/1.8 | A7R III, RAW, f/11.0 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału, nawet po dokładnej inspekcji, trudno dojrzeć jakikolwiek ślad efektu pływania ogniska. Pewne symptomy niedokorygowania aberracji sferycznej widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy miękkie brzegi, a w drugim lekko zaakcentowaną obwódkę. Nie jest to jednak efekt wyraźny.
Brak pływania ogniska oraz bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru na przysłonie f/1.8 wskazują jednak, że problemy z aberracją sferyczną, choć leciutko sygnalizują swoją obecność, nie mogą być tak naprawdę duże.
A7R III, f/1.8, przed | A7R III, f/1.8, za |
![]() |
![]() |