Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu

13 maja 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jeśli w konstrukcji optycznej obiektywu zastosowano aż trzy elementy wykonane ze szkła o niskiej dyspersji, nie spodziewamy się, że wypadnie on źle w kwestii korygowania podłużnej aberracji chromatycznej. I faktycznie, Sony FE 1.8/20G radzi sobie tutaj świetnie. Wada ta nie daje się we znaki nawet na maksymalnym otworze względnym. Trzeba jednak przyznać, że konkurenci też radzili sobie tutaj dobrze.

Sony FE 20 mm f/1.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz jak wygląda kwestia korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg w zależności od użytej wartości przysłony oraz zastosowanego detektora jest zaprezentowany poniżej.

Sony FE 20 mm f/1.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Znów mamy do czynienia z rezultatami świetnymi. Niezależnie od użytej przysłony i detektora wyniki trzymają się okolic 0.02–0.03%, a więc wartości bardzo małych. Tutaj Sony jest liderem, wypadając minimalnie lepiej od Nikkora i Viltroksa oraz zauważalnie lepiej od Tokiny. Choć znów trzeba zaznaczyć, że żaden z omawianych obiektywów nie pokazywał tutaj wyraźniejszych wpadek.

A7R III, RAW, f/1.8 A7R III, RAW, f/11.0
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 20 mm f/1.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału, nawet po dokładnej inspekcji, trudno dojrzeć jakikolwiek ślad efektu pływania ogniska. Pewne symptomy niedokorygowania aberracji sferycznej widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy miękkie brzegi, a w drugim lekko zaakcentowaną obwódkę. Nie jest to jednak efekt wyraźny.

Brak pływania ogniska oraz bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru na przysłonie f/1.8 wskazują jednak, że problemy z aberracją sferyczną, choć leciutko sygnalizują swoją obecność, nie mogą być tak naprawdę duże.

A7R III, f/1.8, przed A7R III, f/1.8, za
Sony FE 20 mm f/1.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 20 mm f/1.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna