Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony E 11 mm f/1.8 - test obiektywu

2 czerwca 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W przypadku niedawno testowanego Sony E 15 mm f/1.4G troszkę narzekaliśmy na podłużną aberrację chromatyczną. Co ciekawe, tańszy i nienależący do serii G model E 11 mm f/1.8 radzi sobie tutaj znacznie lepiej. Omawianą wadę trudno dojrzeć nawet na maksymalnym otworze względnym. Brawo!

Sony E 11 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Przebieg poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od użytej wartości przysłony prezentuje poniższy wykres.
----- R E K L A M A -----

Sony E 11 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki trzymają się tutaj przedziału 0.06-0.08%, który określamy miałem małego. Nie mamy więc tutaj praktycznie żadnych powodów do narzekań. Tak jak wspominaliśmy w poprzednim rozdziale, poprzeczna aberracja chromatyczna osiąga swoje maksimum dla przysłon f/2.8 i f/4.0, gdzie wykracza trochę ponad wartość 0.07%. Nawet tam nie jest to jednak poziom, który możemy uznać za niepokojący.

A7R III, RAW, f/1.8 A7R III, RAW, f/4.0
Sony E 11 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony E 11 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia z niniejszego rozdziału nie pokazują zauważalnych problemów z "pływaniem" ogniska. Aberracja sferyczna nie jest jednak skorygowana do końca idealnie, o czym przekonuje nas wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Oba krążki pokazują podobną i jaśniejszą obwódkę, ale zauważalnie różnią się natężeniem światła w swoich centrach.

A7R III, f/1.8, przed A7R III, f/1.8, za
Sony E 11 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony E 11 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna