Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Sony E 11 mm f/1.8 - test obiektywu

2 czerwca 2022

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Sony E 11 mm f/1.8 nie koryguje komy idealnie. Na maksymalnym otworze względnym, w rogu kadru, obraz diody jest zauważalnie powiększony. Widać tam zarówno lekkie wyciągnięcie punktowego obrazu, za które odpowiedzialna jest klasyczna koma oraz boczne "skrzydła', które są efektem działania wad jeszcze wyższego rzędu.

Przymknięcie przysłony o 1 EV bardzo wyraźnie zmniejsza oba efekty, ale lekkie zniekształcenia wciąż są widoczne.

Choć zachowanie, które tutaj obserwujemy dalekie jest od ideału, trudno też nazwać je mocno problematycznym. To raczej poziom średni, który przy tych parametrach i w tej klasie cenowej jest czymś naturalnym.

----- R E K L A M A -----

A7R III, f/1.8, centrum A7R III, f/1.8, róg
Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R III, f/2.5, centrum A7R III, f/2.5, róg
Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 5.8%, a więc jego wpływ na jakość obrazu jest niewielki. Warto nadmienić, że główny wpływ na ten wynik ma nie maksymalny otwór względny, jak to zwykle bywa, ale przysłona f/2.8. To wyjaśnia zagadkę lokalnego minimum na wykresach rozdzielczości uzyskanych na brzegu kadru.

Jak na obiektyw ultraszerokokątny, wygląd nieostrości jest naprawdę dobry. Rozkład światła w krążkach jest dość równy, a cebulowy bokeh związany z zastosowaniem elementów asferycznych daje się we znaki w stopniu naprawdę umiarkowanym. Nie widzimy też bardzo poważnych problemów z winietowaniem mechanicznym.

A7R III, f/1.8, centrum A7R III, f/1.8, róg
Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R III, f/2.5, centrum A7R III, f/2.5, róg
Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R III, f/3.5, centrum A7R III, f/3.5, róg
Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony E 11 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh