Sony E 11 mm f/1.8 - test obiektywu
8. Winietowanie
Zobaczmy więc, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu zarówno na plikach JPEG, jak i na RAW-ach wywołanych neutralnym oprogramowaniem. Trzeba pamiętać, że JPEG-i nie są skorygowane na winietowanie, ale poddano je korygowaniu dystorsji i po tej operacji przycięto. Neutralnie wywołane RAW-y pokazują natomiast dokładnie to, co z obrazem robi optyka - bez korygowania dystorsji i bez korygowania winietowania.
A7R III, APS-C, JPEG, f/1.8 | A7R III, APS-C, RAW, f/1.8 |
A7R III, APS-C, JPEG, f/2.0 | A7R III, APS-C, RAW, f/2.0 |
A7R III, APS-C, JPEG, f/2.8 | A7R III, APS-C, RAW, f/2.8 |
W przypadku JPEG-ów, na maksymalnym otworze względnym musimy liczyć się ze spadkiem jasności w rogach kadru sięgającym 57% (-2.46 EV). To sporo, ale biorąc pod uwagę parametry testowanego obiektywu, nie ma bardzo poważnych powodów do narzekań. Przymknięcie przysłony do f/2.0 zmniejsza winietowanie do 53% (-2.18 EV), natomiast zastosowanie przysłony f/2.8 sprowadza je do poziomu 37% (-1.32 EV). Dalszy spadek widzimy na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio 32% (-1.13 EV) i 27% (-0.93 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już większego wpływu na omawianą wadę.
Zgodnie z oczekiwaniami wyniki uzyskane na nieskorygowanych RAW-ach są wyższe. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga aż 62% (-2.79 EV) i zmniejsza się do 58% (-2.51 EV) po przymknięciu przysłony do f/2.0. Na przysłonach f/2.8, f/4.0 i f/5.6 uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio 46% (-1.76 EV), 43% (-1.63 EV) oraz 40% (-1.46 EV).
W przypadku RAW-ów dalsze przymykanie wciąż przynosi efekty i na f/8.0 winietowanie wynosi 36% (-1.28 EV), natomiast na f/11.0 zmniejsza się do 32% (-1.13 EV).
Sony A7R III, APS-C, JPEG, f/1.8 |