Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony E 11 mm f/1.8 - test obiektywu

2 czerwca 2022

8. Winietowanie

W przypadku podpięcia Sony E 11 mm f/1.8 do systemowego korpusu, domyślnie wyłącza się nam opcja korygowania dystorsji i zostaje ona ustawiona na Auto. Wciąż możemy jednak wyłączyć korygowanie winietowania.

Zobaczmy więc, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu zarówno na plikach JPEG, jak i na RAW-ach wywołanych neutralnym oprogramowaniem. Trzeba pamiętać, że JPEG-i nie są skorygowane na winietowanie, ale poddano je korygowaniu dystorsji i po tej operacji przycięto. Neutralnie wywołane RAW-y pokazują natomiast dokładnie to, co z obrazem robi optyka - bez korygowania dystorsji i bez korygowania winietowania.

A7R III, APS-C, JPEG, f/1.8 A7R III, APS-C, RAW, f/1.8
Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, f/2.0 A7R III, APS-C, RAW, f/2.0
Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, f/2.8 A7R III, APS-C, RAW, f/2.8
Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


W przypadku JPEG-ów, na maksymalnym otworze względnym musimy liczyć się ze spadkiem jasności w rogach kadru sięgającym 57% (-2.46 EV). To sporo, ale biorąc pod uwagę parametry testowanego obiektywu, nie ma bardzo poważnych powodów do narzekań. Przymknięcie przysłony do f/2.0 zmniejsza winietowanie do 53% (-2.18 EV), natomiast zastosowanie przysłony f/2.8 sprowadza je do poziomu 37% (-1.32 EV). Dalszy spadek widzimy na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio 32% (-1.13 EV) i 27% (-0.93 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już większego wpływu na omawianą wadę.

Zgodnie z oczekiwaniami wyniki uzyskane na nieskorygowanych RAW-ach są wyższe. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga aż 62% (-2.79 EV) i zmniejsza się do 58% (-2.51 EV) po przymknięciu przysłony do f/2.0. Na przysłonach f/2.8, f/4.0 i f/5.6 uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio 46% (-1.76 EV), 43% (-1.63 EV) oraz 40% (-1.46 EV).

W przypadku RAW-ów dalsze przymykanie wciąż przynosi efekty i na f/8.0 winietowanie wynosi 36% (-1.28 EV), natomiast na f/11.0 zmniejsza się do 32% (-1.13 EV).

Sony A7R III, APS-C, JPEG, f/1.8
Sony E 11 mm f/1.8 - Winietowanie