Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Trochę słabo - taki kiciak w lepszej wersji. Owszem, rozdzielczość wyszła słabo tam, gdzie akurat faktycznie najmniej jest potrzebna, ale jednak... Zakres też dość słaby - 28-75. W 24-70 i tak brakuje często "szerokości: na 24, a tu tylko 28. Chyba w tym zakresie lepiej poszukać fajnej 35 lub 50 i więcej pochodzić niż kręcić. Może ceną kogoś zachęcą, ale obiektyw w całej - bardzo fajnej zresztą - ofercie Nikona na bagnet Z na minus.
Nie pierwszy i nie ostatni rebrandowany Tamron którego wydaje Nikon. Choć mam wrażenie że Nikon właśnie dostaję trochę ochłapy, tak jak gdy zaraz po wydaniu bliźniaczego do Tamrona 70-180 f/2.8 od Nikona, wspomniany Tamron ogłosil drugą wersję swojego szkła, poprawioną w wielu aspektach... Może wynika to z oszczędności jakie czyni Nikon, ale ogólnie jest dosyć przewrotne jak na silę marki jej pozycję w fotograficznym świecie przez lata...
> Oczywiście warto pamiętać, że samym schematem optycznym zdjęć się nie robi. Ważne jest to z jaką jakością wykonano soczewki, ...
no! to racja! szkoda tylko, ze Redakcja nie zastosowała się do tego poglądu w przypadku M.Zuiko 100-400 mm, podejrzewanego tutaj o bycie "rebrandowaną" Sigmą tego kalibru, choć różnic było chyba więcej niż w tym wypadku;
JdG - Redakcja nie przetestowała M.Zuiko 100-400 mm, więc nie wiem do czego się odnosisz.
ziggy - był w planach, ale jak ja chciałem, to u Sigmy akurat nie było, a potem jakoś wypadł z kolejki. Pomyślę jednak, co zrobić, żeby do niej wrócił.
Przesiadka z T24-70 G2 na N28-75 to same plusy - waga, gabaryt, brak FTZ, AF, rozdzielczość średnio około 30% lepsza. Dopłata to jakieś 1000zł co niweluje sprzedaż FTZ, no i dostajemy nowy produkt, a pozbywamy się używanego G2. Jak dla mnie bajka :)
@Wojt_wro "Może wynika to z oszczędności jakie czyni Nikon, ale ogólnie jest dosyć przewrotne jak na silę marki jej pozycję w fotograficznym świecie przez lata..." Jaka logika przemawia za angażowaniem ludzi projektujących linię S w projektowanie czegoś na pół gwizdka? Nikon za pół ceny miał stworzyć coś na miarę 90% 24-70 S? 80%? W ilu procentach tani 24-70 miałby odpowiadać S-ce i w jakiej cenie, żebyś był zadowolony? :D
Rety, jak dawno nie miałem do czynienia z takim zakresem. Aż się uśmiechnąłem do mojego stareńkiego Tamrona 28-75 f2.8 :) Jakoś przyzwyczaiłem się już do zoomów z początkiem 24
Tak apropos "rebrandingu", to ten Nikkor w zakresie rozdzielczości wypadł podobnie jak jego pierwowzór marki T. (tylko to sprawdziłem); poza tym jest bardzo podobny także z zewnątrz; napisy ma inne, fakt.
A pomyśleć, że kiedyś to Nikon w zasadzie dostarczał obiektywy Tamronowi - do Bronici serii S, która to Bronica została wcielona w Tamrona... No, trochę naciągane :p
Nie wygląda to tragicznie, poza rogami kadru które faktycznie rzucają się w oczy na zdjęciach przykładowych, tam gdzie nie jest to rozmyte.
Miałem kiedyś Tamrona 28-75/2.8 i to była żyleta i kontrast miał bardzo dobry. Niestety nie potrafił trafić w klomb z odległości spacerowej. Oddałem do sklepu i został przyjęty bez zająknięcia. Jeśli ten jest tak samo dobry optycznie, a na dodatek celny, to musi być piękne szkło.
Wiem, że trochę nie na temat. Najpierw kupiłem powyższy obiektyw i zaraz później była okazja kupić 24-120 f4. No i ten drugi jest według mnie lepszy. Zakres ogniskowych, jakość obrazu nie gorsza. Najważniejszy sprawdzian był w warunkach skąpych w światło, jest dobrze. W każdym razie 28-75 odsprzedałem.
> Do tego co zwykle, jak przemycić treści o m43 w każdym możliwym wątku.[troll]
czyli jednak wspominanie o systemie m4/3 to tutaj raczej zbrodnia; ciekawe dlaczego?
sprzęt przecież niczego sobie, w dodatku korzystnie wyceniany, bardzo konkurencyjnie wobec fufu; pomijam już jeszcze bardziej konkurencyjną kwestię "wagomiaru".
żart? cały mój sprzęt, jaki posiadam (3 korpusy, z 7-8 obiektywów, zakres 15-600 mm wg fufu) kosztował mnie mniej niż jeden Nikon Z9 (w cenie wyjściowej, ca 29 tys. PLN, bez obiektywu) a przecież wszystko nabyłem nowe, z gwarancją, w sklepie; i to wszystko waży ca 5kg, wliczając ca 1 kg torby;
@JdG A mój zestaw FF z obiektywem kosztował mniej niż samo body OM-1, a kupowałem wszystko nowe. Wagowo wyszło podobnie jak m43, ale powierzchnia sensora 4 razy większa.
> Wagowo wyszło podobnie jak m43, ale powierzchnia sensora 4 razy większa
to na tę "powierzchnię sensora 4 razy większą" nabądź jeszcze jakiś długi i w miarę jasny (ca F/5,6) teleobiektyw typu zoom (a nawet tzw. "stałkę"), to zobaczysz jak to wyjdzie;
skoro Twój "zestaw FF" wagowo i cenowo wychodzi jak OM-1 (ca 600g i 9 tys. PLN), to to musi być jakiś plastik chyba; tymczasem problem leży w zasadzie w "wagomiarze", jakości i kosztach optyki; tu akurat system m4/3 jest raczej bezkonkurencyjny;
rozmiar korpusu faktycznie niewiele się różni miedzy fufu (w końcu to "mały obrazek") i m4/3 - pomijając sekcję PRO; np. ten nowy Panasonic G9 II ma niemal dokładnie taki sam korpus jak "pełnoklatkowy" S5 - sprawa dość prosta - korpus z wygodnym uchwytem musi mieć co najmniej taki rozmiar jak cytowany wyżej OM-1 (lub G9);
@JdG "to na tę "powierzchnię sensora 4 razy większą" nabądź jeszcze jakiś długi i w miarę jasny (ca F/5,6) teleobiektyw typu zoom (a nawet tzw. "stałkę"), to zobaczysz jak to wyjdzie;"
no to tym tele nagraj coś w 8K na tym m43, a na Z9 to zrobisz :) Możemy się tak przepychać, ale nie zmieni to rzeczywistości. Przyznam, że M43 jest pod wieloma względami interesujący (sam fotografowałem Olkiem EM 1 MK III), ale ma też sporo wad (wynikających z różnych przyczyn). Jedną z nich jest dziś cena. W przypadku OM jest ona zbyt wysoka (sorry ale 9000 zł za OM-1 to dosyć spora pomyłka, Canon R5 - 13000 zł, Nikon Z7II 11500 zł).
powyższe brzmi bzdurnie; mimo to: są jakieś urządzenia nagrywające video 8K w formacie m4/3, tylko po co to robić? zresztą mówimy o fotografii;
faktycznie tak można dyskutować w nieskończoność i tak zresztą tu zwykle się dzieje;
> sorry ale 9000 zł za OM-1 to dosyć spora pomyłka, Canon R5 - 13000 zł, Nikon Z7II 11500 zł
faktycznie, tylko 13 tysiączków, super okazja! nie wiem jaka tu logika, w każdym razie jak OM-1 jest za drogi to masz cały szereg innych możliwości już od nieco ponad tys. PLN; starocie, w rodzaju E-PL1 za 8 stówek, pomijam, choć Optyczni do niedawna na czymś takim testowali optykę. OM-1 to najdroższa oferta tej firmy;
@JdG, napisał: "czyli jednak wspominanie o systemie m4/3 to tutaj raczej zbrodnia; ciekawe dlaczego? "
Uprawianie progandy o m43 pod testem optyki pod bagnet Z to nie zbrodnia to trolowanie. Ciągłę przepychanie tego, że masz dziewczęce rączki i nie może nosić 2 lub 3 puszek coli więcej nikogo tu nie interesuje.
Można robić zdjęcia każdym systemem ale kluczem do sukcesu jest w ogóle ich robienie i właśnie dlatego tak wygląda twoje portfolio, nikt nie widział i nikt nie zobaczy. Takie życie trola :)
Mogę robić zdjęcia kazdym aparatem, mogą mnie denerwować pewne niuanse w różnych systemach, np. ustawianie iso w nikonie czy menu w sony, może mi się podobać talerz z canona a wyciąganie z cieni w tym systemie już nie. To są wszystko parametry względne związane ergonomią. Natomiast używanie mikro matrycy aż 4 razy mniejszej od reszty już mi nie pasuje, bo osiągi są dla mnie za słabe, no ale ja robie zdjęcia, ty nie :)
@1backspace65, napisał: "Wiem, że trochę nie na temat. Najpierw kupiłem powyższy obiektyw i zaraz później była okazja kupić 24-120 f4."
To jak najbardziej na temat, jak ktoś nie ma tych 4mm mniej czym pokryć to ten 24-105 wydaje się dobrym wyborem. Ja mam podobne odczucia co do 28-75 co @sektoid
@JdG "w każdym razie jak OM-1 jest za drogi to masz cały szereg innych możliwości już od nieco ponad tys. PLN"
Sprawdziłem OM ma tylko 2 aparaty OM-1 za 9000 zł i za 5390 zł OM-5. Oferta Olympusa to E-M10IV za 3300 zł i E-P7 za 3600 zł (oba na zamówienie). Panasonic za najtańszego G90 chce 3275 zł, GH6 to 7800 zł i G8II za 8700 zł. Nic za nieco ponad 1000 zł nie znalazłem. za to w cenie OM-5 można już kupić pełną klatkę, o APS-C nie wspominając.
Prosty "look" @ ceneo.pl wykazuje jednak E-PL8 za ca 1800 PLN, E-PL10 za ca 50 PLN więcej, Lumiksa GX80 za prawie 2 tys. (ten ma dodatkowo wizjer); jest także OMD E-M10III, ponoć już od 1935 PLN i wersja IV za 2700;
można nabyć nawet E-M5 II (ciekawe skąd go wytrzasnęli? korpus jeszcze metalowy) ze znakomitym obiektywem M.Z. 12-40 PRO za 7,6 tys. PLN, a także E-M5 III za ca 4,3 tys., a także 2-procesorowy i 2-bateryjny E-M1X za jedyne 5888 PLN (ale to waży jednak 1 kg);
nie ma obowiązku nabywania OM-1, chyba, że komu potrzebna szybkostrzelność rzędu 120 fps (lub 50 fps z CAF), E-M1 w pierwszej wersji można kupić za nieco ponad 5 tys., z nowszych jest tylko Mk II, co prawda, i w zestawach z obiektywami PRO, więc od 7 tys. do 14., czyli deczko więcej jak za R5, ale za to z dobrymi obiektywami kryjącymi zakres 24-300 wg fufu; oczywiście to oferta dla niewierzących w fufu.
NB. Amazon wykazuje : OM SYSTEM OM-1 Aparat z systemem Mikro Cztery Trzecie, matryca warstwowa 20 MP BSI Stacked Live MOC, AF krzyżowy z 1053 strefami oraz 5-osiowa stabilizacja obrazu, Czarny 8372,69zł
Jak widać nie tylko Sony, ale i m4/3 jest cudownym sposobem na 'namnażanie' komentarzy. Na razie nuda, ale może coś świeżego się w wypowiedziach pojawi.
@JdG 'E-M1 w pierwszej wersji można kupić za nieco ponad 5 tys.'
@JdG Jak ktoś szuka sprzętu po komisach to może i zainteresuje się 8 letnim E-M5II, 6 letnim E-PL8, czy też 4-letnim E-PL10. Widać nic nowego w tym zakresie cenowym się nie pojawia. 12 mega pikseli, wideo 720p rzeczywiście może przekonać do m43.
@deel77 Jeżeli znalazłeś gdzieś 12MP w ofercie m43, to musiałeś się cofnąć trochę dalej niż do E-PL8.
DPR zamieściło dzisiaj artykuł o najlepszych kompaktach dostępnych na rynku. Jeżeli sprawdzisz kiedy owe kompakty ujrzały światło dzienne, to stwierdzisz, iż ów E-PL 10 nie jest aż tak stary...
Oto i wersja pełna (ku chwale licznikowi komentarzy...)
@JdG 'E-M1 w pierwszej wersji można kupić za nieco ponad 5 tys.'
Ten model jest wart mniej niż 300 euro. W tej cenie się to kupuje bez zastanowienia i katuje do woli. Nie jest to cud techniki, ale stabilizacja jest nienajgorsza. Za wspomnianą przez Ciebie kwotę (5.000 zł) to się kupuje E-M1III lub E-M1X o bardzo małym przebiegu.
Zależy do czego... Da się do tego podpiąć niezłe (a nawet i świetne) obiektywy i w dobrych warunkach oświetleniowych wykonać to i owo, po ciemaku wstawić na statyw i nadal działać. Osobiście jako back-up'u używam E-M1 (z 2013), który daje radę i to zdecydowanie.
@deel77 Jeśli nie fotografujesz czarnych kotów w kopalniach węgla albo pocisków hipersonicznych latających slalomem między drzewami, to 6-letni sprzęt daje radę we wszystkim.
@ziggy Przy Twoich założeniach / ograniczeniach nada się do tego również każdy nowy sprzęt. Z tym zastrzeżeniem, że możliwości nowego będą daleko wykraczały po za te ograniczenia.
Daleko? Przez ostatnie 6 lat postęp w matrycach był raczej skromny, trochę większy w autofokusie śledzącym i rozpoznawaniu przez niego określonych obiektów (ptaki, samoloty, pociągi itp.), no ale nie każdy fotografuje takie motywy.
> po ciemaku wstawić na statyw i nadal działa [JarekB]
akurat mam E-PL8, to nawet mój ulubiony aparat, chyba z połowę zdjęć robię "po ciemniaku", tylko bez statywu (stabilizację ma, choć tylko 3-osiową) i nawet z tak uproszczonym korpusem jak ten Pen, nie ma problemów w nocy; z jasnym obiektywem można nawet z ISO nie wychodzić poza 1K;
taki Pen ma tę miłą cechę, że nawet z osłoną przeciwsłoneczną na sztorc mieści się dość wygodnie w kieszeni; bez obiektywu zaś można go włożyć nawet do tylnej kieszeni spodni; do celów zawodowych raczej bym nie polecał ale już w ulicznych sytuacjach jest zupełnie OK, nad Ricohem GR ma tę przewagę, że można mu wymienić obiektyw;
w sumie, najbardziej liczy się dobra optyka i w to warto inwestować;
co do Pena jeszcze to nawet początkowo rozważałem tego, którego używali Optyczni, czyli E-PL1, którego ongiś można było nabyć za 600-700 PLN nawet; 12 MP przecież już na ogół wystarcza, ale nieruchomy i bezdotykowy ekranik zniechęcały, więc zainwestowałem 4 stówki więcej;
jak na plastykowe przeważnie narzędzie E-PL8 okazał się zadziwiająco odporny, choć musiałem go po pewnych wypadkach posklejać nieco taśmą; mimo to, dobija do 400 tys "strzałów", na 1 baterii robi 700 i więcej zdjęć, super ekran dotykowy; przyjemny jest; ma oczywiście wady różne ale przy cenie ca 1 tys. PLN nie ma co się egzaltować nimi.
co do cen, to podawałem za ceneo aktualne, nowych urządzeń, dostępnych obecnie w sklepach (a mamy Black Friday).
@JarekB, napisał: "Zależy do czego... Da się do tego podpiąć niezłe (a nawet i świetne) obiektywy i w dobrych warunkach oświetleniowych wykonać to i owo, po ciemaku wstawić na statyw i nadal działać. Osobiście jako back-up'u używam E-M1 (z 2013), który daje radę i to zdecydowanie. "
Chylę czoła przed argumentacją, ja mam starego d800 z 2012 roku :P i też całkiem dobrze sobie radzi, "Da się do tego podpiąć niezłe (a nawet i świetne) obiektywy", co więcej żaden nowy aparat od m43 obrazowaniem się do niego nie zbliżył, nawet te premierowe. No i pod tym względem @ziggy, ma racje ostatnie 6 lat wielkiego postępu w matrycach nam nie dało, szczególnie w m43. Oczywiście możemy udawać, że wielkość sensora nie ogrywa tu żadnego znaczenia, iż aparat z przed ponad dekady cięgle kłądzie najnowsze premiery z m43 w kwestii obrazowania, bo DxO nie mierzy wielkości matryc " w znaczkach pocztowych" :) a kolega @JdG ciągle może mieć rozdwojenie jaźni :)
@sanescobar Zgrany argument o znaczkach pocztowych się pojawił, ale przynajmniej nie napisałeś o 2-3 puszkach coli. Jako szczęśliwy użytkownik E-M1X (ważącego 1.000g) pozdrawiam każdy gram z 1.000 Twojego Nikona i Twoją nieustanną potrzebę poczucia wyższości oraz misji udowadniającej wszem oczywistą oczywistość o wyższej jakości FF na m43. Tymczasem skutecznie biegam wieczorami po mieście X i Y, mam podpięte jasne stałki i ciesząc się zaletami stabilizacji (pozdrawiam ciepło Nikona D800) udaje mi się nie przekraczać ISO640, a nawet zatwardziali wojownicy przyznają (chyba...), że przy ISO640, może i 800, m43 nie ma wieklkich powodów do wstydu.
Ciągle wojna, jedni widzą problem w 100gr a ja wolę aparaty i obiektywy wielkości dłoni. Fajnie jakby było lżej ale często z tym idzie mały rozmiar co jest bolesne w obsłudze i komforcie.
Musisz się mniej spinać albo mniej skutecznie biegać, albo inaczej, jak biegasz to zacznij biegać z @JdG i nosić jego cuda za niego, bo marnieje w oczach :) Jednak trochę czasu od 2013 roku upłynęło i można fotografować nowszymi modelami, zamiast siedziecieć po forach i w wątku o optyce nikona pod "Z" udowadniać,że m43 wystarczy :)
@sanescobar Pisanie o m4/3 zaczął Twój ulubiony interlokutor, ja się tylko podłączyłem pod ów wątek i to później niż Ty ;-), no nie odpowiadałem na Twoje komentarze, a Ty po 3 dniach po moim ostatnim wpisie postanowiłeś go skomentować, więc skutecznie podtrzymujesz wątek m4/3, co uważam za zaletę, bo o tym Tamronie brandowanym Nikonie nikt pisać nie chce, a my tu sobie małą grupką prawimy uprzejmości :-).
> Pisanie o m4/3 zaczął Twój ulubiony interlokutor, ja się tylko podłączyłem pod ów wątek
gdyby podejść do problemu "na chłopski rozum" to mnie jednak z tego "pisania o m4/3" trzeba by wyłączyć, bowiem nie o tym napisałem a o problemie tzw. "rebrandingu" i konsekwencjach tego dla testowania optyki przez Optycznych;
ten Nikkor to jednak stary Tamron w nie całkiem nowym ubranku; wyniki testu są prawie identyczne więc i podsumowanie obu jest podobne; oczywiście optymistyczne, mimo kiepskich wyników na brzegu klatki;
w moim poście m4/3 nie wystąpiło a nie każdy wie, że M.Zuiko 100-400 to m4/3; ale mamy czujnych kolegów, którzy żadnej przemyconej wzmianki o wrażym m4/3 nie przegapią.
@JdG, napisał: " to mnie jednak z tego "pisania o m4/3" trzeba by wyłączyć, bowiem nie o tym napisałem a o problemie tzw. "rebrandingu" i konsekwencjach tego dla testowania optyki przez Optycznych; "
Pinokio już zapomniałęś dlaczego @Arek napisał to:
"JdG - Redakcja nie przetestowała M.Zuiko 100-400 mm, więc nie wiem do czego się odnosisz. "
@JdG, napisał:
"w moim poście m4/3 nie wystąpiło"
To, że masz cherlawe rączki i nie może podnieść aparatu w okolicach kilograma to wiemy ale, że masz pamięć rybki akwariowej to już nowy symptom:
@JdG, napisał: (21 listopada 2023, 20:28) " ze Redakcja nie zastosowała się do tego poglądu w przypadku M.Zuiko 100-400 mm"
M Zuiko 100-400mm to nie jest obiektyw pod mikro matrycę czy jak wolisz ostatnio matrycę mniejszą o cztery razy od znaczka pocztowego?
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Witam
ten zakres to u wszystkich woły robocze tzw
nie doczytałem tu o uszczelnieniu tego modelu
porównanie do Tamrona .. odważne ale jakże trafne
Pozdrawiam serdecznie
Trochę poskrobac i spod patyny Nikona wylazł badziewiasty Tamron.
Trochę słabo - taki kiciak w lepszej wersji. Owszem, rozdzielczość wyszła słabo tam, gdzie akurat faktycznie najmniej jest potrzebna, ale jednak... Zakres też dość słaby - 28-75. W 24-70 i tak brakuje często "szerokości: na 24, a tu tylko 28. Chyba w tym zakresie lepiej poszukać fajnej 35 lub 50 i więcej pochodzić niż kręcić. Może ceną kogoś zachęcą, ale obiektyw w całej - bardzo fajnej zresztą - ofercie Nikona na bagnet Z na minus.
Nie pierwszy i nie ostatni rebrandowany Tamron którego wydaje Nikon. Choć mam wrażenie że Nikon właśnie dostaję trochę ochłapy, tak jak gdy zaraz po wydaniu bliźniaczego do Tamrona 70-180 f/2.8 od Nikona, wspomniany Tamron ogłosil drugą wersję swojego szkła, poprawioną w wielu aspektach... Może wynika to z oszczędności jakie czyni Nikon, ale ogólnie jest dosyć przewrotne jak na silę marki jej pozycję w fotograficznym świecie przez lata...
Panowie Optyczni, a czy jest szansa na test Sigma C 28-70 mm f/2.8 DG DN ?
> Oczywiście warto pamiętać, że samym schematem optycznym zdjęć się nie robi. Ważne jest to z jaką jakością wykonano soczewki, ...
no! to racja! szkoda tylko, ze Redakcja nie zastosowała się do tego poglądu w przypadku M.Zuiko 100-400 mm, podejrzewanego tutaj o bycie "rebrandowaną" Sigmą tego kalibru, choć różnic było chyba więcej niż w tym wypadku;
no i sam obiektyw też jest ciekawszy.
@ziggy
O to to to dobre pytanie.
JdG - Redakcja nie przetestowała M.Zuiko 100-400 mm, więc nie wiem do czego się odnosisz.
ziggy - był w planach, ale jak ja chciałem, to u Sigmy akurat nie było, a potem jakoś wypadł z kolejki. Pomyślę jednak, co zrobić, żeby do niej wrócił.
To ja się dołączę do tej petycji w sprawie Sigmy .
Przesiadka z T24-70 G2 na N28-75 to same plusy - waga, gabaryt, brak FTZ, AF, rozdzielczość średnio około 30% lepsza.
Dopłata to jakieś 1000zł co niweluje sprzedaż FTZ, no i dostajemy nowy produkt, a pozbywamy się używanego G2. Jak dla mnie bajka :)
@Wojt_wro
"Może wynika to z oszczędności jakie czyni Nikon, ale ogólnie jest dosyć przewrotne jak na silę marki jej pozycję w fotograficznym świecie przez lata..." Jaka logika przemawia za angażowaniem ludzi projektujących linię S w projektowanie czegoś na pół gwizdka? Nikon za pół ceny miał stworzyć coś na miarę 90% 24-70 S? 80%? W ilu procentach tani 24-70 miałby odpowiadać S-ce i w jakiej cenie, żebyś był zadowolony? :D
Rety, jak dawno nie miałem do czynienia z takim zakresem. Aż się uśmiechnąłem do mojego stareńkiego Tamrona 28-75 f2.8 :) Jakoś przyzwyczaiłem się już do zoomów z początkiem 24
Tak apropos "rebrandingu", to ten Nikkor w zakresie rozdzielczości wypadł podobnie jak jego pierwowzór marki T. (tylko to sprawdziłem); poza tym jest bardzo podobny także z zewnątrz; napisy ma inne, fakt.
A pomyśleć, że kiedyś to Nikon w zasadzie dostarczał obiektywy Tamronowi - do Bronici serii S, która to Bronica została wcielona w Tamrona... No, trochę naciągane :p
Nie wygląda to tragicznie, poza rogami kadru które faktycznie rzucają się w oczy na zdjęciach przykładowych, tam gdzie nie jest to rozmyte.
Coś za coś. Cena fajna więc będzie się sprzedawał. Osobiście 28mm na szerokim końcu to za mało. Wolałbym 24mm a najbardziej nowy kierunek 20mm.
"28mm na szerokim końcu to za mało."
Wkrótce ma być 17-28/2.8 i to będzie fajny duet.
Są tacy (jak np. ja) dla których nawet 20 mm na szerokim końcu to za mało.
Sprostowanie: z 17-28/2.8 lub innym UWA-Zoomem tworzy fajny duet.
Nie dość że rebrand to jeszcze starszej gorszej optyczne wersji Tamrona 28-70 za który Nikon sobie liczy tyle co za nową lepszą wersję do Sony.
A Nikoniarze jeszcze się z tego cieszą że są dymani w dupsko.
17-28/2.8 to taki sam wałek, szczególnie że Sigma 16-28 jest tańsza, lepsza optyczne i ma wewnętrzne ogniskowanie.
70-180 tak samo, Z bez stabilizacji a do Sony już jest wersja z stabilizacją.
@Ryzbor
A ta Sigma 16-28 ma mocowanie Nikon Z?
Jeżeli nie, to co Ty tu, pod testem Nikona, robisz?
Chcesz brylować/oświecać/dowartościować się?
@Ryzbor
"70-180 tak samo, Z bez stabilizacji a do Sony już jest wersja z stabilizacją. "
Myślę, że to jest całkiem dobry pomysł, aby np. stabilizację, szybkość AF można było sobie dokupić w ramach jakiegoś abonamentu :)
A dlaczego tym razem w dziale z dystorsja mamy tylko pliki jpg?
3xN: jeśli Nikory 17-28 i 28-70 f/2.8 nie mają lepszej i tańszej alternatywy w systemie Z, to tym gorzej dla użytkowników Nikona
lesheck - bo korygowanie dystorsji na JPEGach daje się wyłączyć i bez sensu było pokazywać RAWy, które pod względem tej wady niczym się nie różnią.
"Nikon" 17-28 = 4.900 zł
Tamron 17-28 = 3.000 zł
Sigma 16-28 = 4.200zł
"Nikon" 28-75mm (stare RXD) = 3.900 zł
Tamron 28-75mm (stare RXD) = 2.500 zł
Tamron 28-75mm (nowe G2) = 3.600 zł
Sigma 28-70 = 4.000 zł
Tamron 70-180 (bez stabilizacji) = 5.000zł
"Nikon" 70-180 (bez stabilizacji) = 6.000zł
Tamron 35-150 = 7.700 zł
Tamron 35-150 pod Z = 9.000 zł
Miałem kiedyś Tamrona 28-75/2.8 i to była żyleta i kontrast miał bardzo dobry. Niestety nie potrafił trafić w klomb z odległości spacerowej. Oddałem do sklepu i został przyjęty bez zająknięcia. Jeśli ten jest tak samo dobry optycznie, a na dodatek celny, to musi być piękne szkło.
@Arek
Dzięki za odpowiedź.
Winieta jak na sony :D Nikon próbuje jak najszybciej uzupełnić optyke, by wybór był większy, jest to jakiś sposób.
@Arek, napisał:
"Redakcja nie przetestowała M.Zuiko 100-400 mm, więc nie wiem do czego się odnosisz."
Do tego co zwykle, jak przemycić treści o m43 w każdym możliwym wątku.
On doskonale wiedział, że tego testu tutaj nie ma.
Trochę inaczej wpada tu link
Wiem, że trochę nie na temat. Najpierw kupiłem powyższy obiektyw i zaraz później była okazja kupić 24-120 f4. No i ten drugi jest według mnie lepszy. Zakres ogniskowych, jakość obrazu nie gorsza. Najważniejszy sprawdzian był w warunkach skąpych w światło, jest dobrze. W każdym razie 28-75 odsprzedałem.
> Do tego co zwykle, jak przemycić treści o m43 w każdym możliwym wątku.[troll]
czyli jednak wspominanie o systemie m4/3 to tutaj raczej zbrodnia; ciekawe dlaczego?
sprzęt przecież niczego sobie, w dodatku korzystnie wyceniany, bardzo konkurencyjnie wobec fufu; pomijam już jeszcze bardziej konkurencyjną kwestię "wagomiaru".
@JdG
"... w dodatku korzystnie wyceniany, bardzo konkurencyjnie wobec fufu; ..."
Dobry żart :)
> Dobry żart :)
żart? cały mój sprzęt, jaki posiadam (3 korpusy, z 7-8 obiektywów, zakres 15-600 mm wg fufu) kosztował mnie mniej niż jeden Nikon Z9 (w cenie wyjściowej, ca 29 tys. PLN, bez obiektywu) a przecież wszystko nabyłem nowe, z gwarancją, w sklepie; i to wszystko waży ca 5kg, wliczając ca 1 kg torby;
Level master. :D
@JdG
A mój zestaw FF z obiektywem kosztował mniej niż samo body OM-1, a kupowałem wszystko nowe. Wagowo wyszło podobnie jak m43, ale powierzchnia sensora 4 razy większa.
> Wagowo wyszło podobnie jak m43, ale powierzchnia sensora 4 razy większa
to na tę "powierzchnię sensora 4 razy większą" nabądź jeszcze jakiś długi i w miarę jasny (ca F/5,6) teleobiektyw typu zoom (a nawet tzw. "stałkę"), to zobaczysz jak to wyjdzie;
skoro Twój "zestaw FF" wagowo i cenowo wychodzi jak OM-1 (ca 600g i 9 tys. PLN), to to musi być jakiś plastik chyba; tymczasem problem leży w zasadzie w "wagomiarze", jakości i kosztach optyki; tu akurat system m4/3 jest raczej bezkonkurencyjny;
rozmiar korpusu faktycznie niewiele się różni miedzy fufu (w końcu to "mały obrazek") i m4/3 - pomijając sekcję PRO; np. ten nowy Panasonic G9 II ma niemal dokładnie taki sam korpus jak "pełnoklatkowy" S5 - sprawa dość prosta - korpus z wygodnym uchwytem musi mieć co najmniej taki rozmiar jak cytowany wyżej OM-1 (lub G9);
.
@JdG
"to na tę "powierzchnię sensora 4 razy większą" nabądź jeszcze jakiś długi i w miarę jasny (ca F/5,6) teleobiektyw typu zoom (a nawet tzw. "stałkę"), to zobaczysz jak to wyjdzie;"
no to tym tele nagraj coś w 8K na tym m43, a na Z9 to zrobisz :) Możemy się tak przepychać, ale nie zmieni to rzeczywistości. Przyznam, że M43 jest pod wieloma względami interesujący (sam fotografowałem Olkiem EM 1 MK III), ale ma też sporo wad (wynikających z różnych przyczyn). Jedną z nich jest dziś cena. W przypadku OM jest ona zbyt wysoka (sorry ale 9000 zł za OM-1 to dosyć spora pomyłka, Canon R5 - 13000 zł, Nikon Z7II 11500 zł).
> no to tym tele nagraj coś w 8K na tym m43
powyższe brzmi bzdurnie; mimo to: są jakieś urządzenia nagrywające video 8K w formacie m4/3, tylko po co to robić? zresztą mówimy o fotografii;
faktycznie tak można dyskutować w nieskończoność i tak zresztą tu zwykle się dzieje;
> sorry ale 9000 zł za OM-1 to dosyć spora pomyłka, Canon R5 - 13000 zł, Nikon Z7II 11500 zł
faktycznie, tylko 13 tysiączków, super okazja! nie wiem jaka tu logika, w każdym razie jak OM-1 jest za drogi to masz cały szereg innych możliwości już od nieco ponad tys. PLN; starocie, w rodzaju E-PL1 za 8 stówek, pomijam, choć Optyczni do niedawna na czymś takim testowali optykę. OM-1 to najdroższa oferta tej firmy;
@JdG, napisał:
"czyli jednak wspominanie o systemie m4/3 to tutaj raczej zbrodnia; ciekawe dlaczego? "
Uprawianie progandy o m43 pod testem optyki pod bagnet Z to nie zbrodnia to trolowanie. Ciągłę przepychanie tego, że masz dziewczęce rączki i nie może nosić 2 lub 3 puszek coli więcej nikogo tu nie interesuje.
Można robić zdjęcia każdym systemem ale kluczem do sukcesu jest w ogóle ich robienie i właśnie dlatego tak wygląda twoje portfolio, nikt nie widział i nikt nie zobaczy. Takie życie trola :)
Mogę robić zdjęcia kazdym aparatem, mogą mnie denerwować pewne niuanse w różnych systemach, np. ustawianie iso w nikonie czy menu w sony, może mi się podobać talerz z canona a wyciąganie z cieni w tym systemie już nie. To są wszystko parametry względne związane ergonomią.
Natomiast używanie mikro matrycy aż 4 razy mniejszej od reszty już mi nie pasuje, bo osiągi są dla mnie za słabe, no ale ja robie zdjęcia, ty nie :)
@1backspace65, napisał:
"Wiem, że trochę nie na temat. Najpierw kupiłem powyższy obiektyw i zaraz później była okazja kupić 24-120 f4."
To jak najbardziej na temat, jak ktoś nie ma tych 4mm mniej czym pokryć to ten 24-105 wydaje się dobrym wyborem. Ja mam podobne odczucia co do 28-75 co @sektoid
@JdG
"w każdym razie jak OM-1 jest za drogi to masz cały szereg innych możliwości już od nieco ponad tys. PLN"
Sprawdziłem OM ma tylko 2 aparaty OM-1 za 9000 zł i za 5390 zł OM-5. Oferta Olympusa to E-M10IV za 3300 zł i E-P7 za 3600 zł (oba na zamówienie). Panasonic za najtańszego G90 chce 3275 zł, GH6 to 7800 zł i G8II za 8700 zł. Nic za nieco ponad 1000 zł nie znalazłem. za to w cenie OM-5 można już kupić pełną klatkę, o APS-C nie wspominając.
Prosty "look" @ ceneo.pl wykazuje jednak E-PL8 za ca 1800 PLN, E-PL10 za ca 50 PLN więcej, Lumiksa GX80 za prawie 2 tys. (ten ma dodatkowo wizjer); jest także OMD E-M10III, ponoć już od 1935 PLN i wersja IV za 2700;
można nabyć nawet E-M5 II (ciekawe skąd go wytrzasnęli? korpus jeszcze metalowy) ze znakomitym obiektywem M.Z. 12-40 PRO za 7,6 tys. PLN, a także E-M5 III za ca 4,3 tys., a także 2-procesorowy i 2-bateryjny E-M1X za jedyne 5888 PLN (ale to waży jednak 1 kg);
nie ma obowiązku nabywania OM-1, chyba, że komu potrzebna szybkostrzelność rzędu 120 fps (lub 50 fps z CAF), E-M1 w pierwszej wersji można kupić za nieco ponad 5 tys., z nowszych jest tylko Mk II, co prawda, i w zestawach z obiektywami PRO, więc od 7 tys. do 14., czyli deczko więcej jak za R5, ale za to z dobrymi obiektywami kryjącymi zakres 24-300 wg fufu; oczywiście to oferta dla niewierzących w fufu.
NB. Amazon wykazuje :
OM SYSTEM OM-1 Aparat z systemem Mikro Cztery Trzecie, matryca warstwowa 20 MP BSI Stacked Live MOC, AF krzyżowy z 1053 strefami oraz 5-osiowa stabilizacja obrazu, Czarny 8372,69zł
zatem sporo poniżej 9 tys.
To ciągle sporo za dużo jak za 4 razy mniej.
Jak widać nie tylko Sony, ale i m4/3 jest cudownym sposobem na 'namnażanie' komentarzy. Na razie nuda, ale może coś świeżego się w wypowiedziach pojawi.
@JdG
'E-M1 w pierwszej wersji można kupić za nieco ponad 5 tys.'
Ten model jest wart
@JdG
Jak ktoś szuka sprzętu po komisach to może i zainteresuje się 8 letnim E-M5II, 6 letnim E-PL8, czy też 4-letnim E-PL10. Widać nic nowego w tym zakresie cenowym się nie pojawia. 12 mega pikseli, wideo 720p rzeczywiście może przekonać do m43.
@deel77
Jeżeli znalazłeś gdzieś 12MP w ofercie m43, to musiałeś się cofnąć trochę dalej niż do E-PL8.
DPR zamieściło dzisiaj artykuł o najlepszych kompaktach dostępnych na rynku. Jeżeli sprawdzisz kiedy owe kompakty ujrzały światło dzienne, to stwierdzisz, iż ów E-PL 10 nie jest aż tak stary...
@JarekB
Kruzifix, komentarz został ucięty ...
Oto i wersja pełna (ku chwale licznikowi komentarzy...)
@JdG
'E-M1 w pierwszej wersji można kupić za nieco ponad 5 tys.'
Ten model jest wart mniej niż 300 euro. W tej cenie się to kupuje bez zastanowienia i katuje do woli. Nie jest to cud techniki, ale stabilizacja jest nienajgorsza. Za wspomnianą przez Ciebie kwotę (5.000 zł) to się kupuje E-M1III lub E-M1X o bardzo małym przebiegu.
@JarekB
Racja 16MP i wideo FHD miał E-PL8 i był testowany na optycznych na początku 2017 roku. Ponad 6-letni sprzęt. Poleciłbyś taki aparat dziś?
Zależy do czego... Da się do tego podpiąć niezłe (a nawet i świetne) obiektywy i w dobrych warunkach oświetleniowych wykonać to i owo, po ciemaku wstawić na statyw i nadal działać. Osobiście jako back-up'u używam E-M1 (z 2013), który daje radę i to zdecydowanie.
@deel77
Jeśli nie fotografujesz czarnych kotów w kopalniach węgla albo pocisków hipersonicznych latających slalomem między drzewami, to 6-letni sprzęt daje radę we wszystkim.
@ziggy
Przy Twoich założeniach / ograniczeniach nada się do tego również każdy nowy sprzęt. Z tym zastrzeżeniem, że możliwości nowego będą daleko wykraczały po za te ograniczenia.
Daleko? Przez ostatnie 6 lat postęp w matrycach był raczej skromny, trochę większy w autofokusie śledzącym i rozpoznawaniu przez niego określonych obiektów (ptaki, samoloty, pociągi itp.), no ale nie każdy fotografuje takie motywy.
@ziggy: też tak uważam;
> po ciemaku wstawić na statyw i nadal działa [JarekB]
akurat mam E-PL8, to nawet mój ulubiony aparat, chyba z połowę zdjęć robię "po ciemniaku", tylko bez statywu (stabilizację ma, choć tylko 3-osiową) i nawet z tak uproszczonym korpusem jak ten Pen, nie ma problemów w nocy; z jasnym obiektywem można nawet z ISO nie wychodzić poza 1K;
taki Pen ma tę miłą cechę, że nawet z osłoną przeciwsłoneczną na sztorc mieści się dość wygodnie w kieszeni; bez obiektywu zaś można go włożyć nawet do tylnej kieszeni spodni; do celów zawodowych raczej bym nie polecał ale już w ulicznych sytuacjach jest zupełnie OK, nad Ricohem GR ma tę przewagę, że można mu wymienić obiektyw;
w sumie, najbardziej liczy się dobra optyka i w to warto inwestować;
co do Pena jeszcze to nawet początkowo rozważałem tego, którego używali Optyczni, czyli E-PL1, którego ongiś można było nabyć za 600-700 PLN nawet; 12 MP przecież już na ogół wystarcza, ale nieruchomy i bezdotykowy ekranik zniechęcały, więc zainwestowałem 4 stówki więcej;
jak na plastykowe przeważnie narzędzie E-PL8 okazał się zadziwiająco odporny, choć musiałem go po pewnych wypadkach posklejać nieco taśmą; mimo to, dobija do 400 tys "strzałów", na 1 baterii robi 700 i więcej zdjęć, super ekran dotykowy; przyjemny jest; ma oczywiście wady różne ale przy cenie ca 1 tys. PLN nie ma co się egzaltować nimi.
co do cen, to podawałem za ceneo aktualne, nowych urządzeń, dostępnych obecnie w sklepach (a mamy Black Friday).
@JdG
"co do cen, to podawałem za ceneo aktualne, nowych urządzeń, dostępnych obecnie w sklepach (a mamy Black Friday)."
Określenie "w sklepach" jest przesadzone. Jest dostępny w jednym za 1799 zł.
> Określenie "w sklepach" jest przesadzone. Jest dostępny w jednym za 1799 zł.
no, ale pisałem o cenach wielu aparatów, wątpię, żeby tylko w jednym sklepie wszystkie razem występowały.
@JarekB, napisał:
"Zależy do czego... Da się do tego podpiąć niezłe (a nawet i świetne) obiektywy i w dobrych warunkach oświetleniowych wykonać to i owo, po ciemaku wstawić na statyw i nadal działać. Osobiście jako back-up'u używam E-M1 (z 2013), który daje radę i to zdecydowanie. "
Chylę czoła przed argumentacją, ja mam starego d800 z 2012 roku :P i też całkiem dobrze sobie radzi, "Da się do tego podpiąć niezłe (a nawet i świetne) obiektywy", co więcej żaden nowy aparat od m43 obrazowaniem się do niego nie zbliżył, nawet te premierowe.
No i pod tym względem @ziggy, ma racje ostatnie 6 lat wielkiego postępu w matrycach nam nie dało, szczególnie w m43. Oczywiście możemy udawać, że wielkość sensora nie ogrywa tu żadnego znaczenia, iż aparat z przed ponad dekady cięgle kłądzie najnowsze premiery z m43 w kwestii obrazowania, bo DxO nie mierzy wielkości matryc " w znaczkach pocztowych" :) a kolega @JdG ciągle może mieć rozdwojenie jaźni :)
@sanescobar
Zgrany argument o znaczkach pocztowych się pojawił, ale przynajmniej nie napisałeś o 2-3 puszkach coli. Jako szczęśliwy użytkownik E-M1X (ważącego 1.000g) pozdrawiam każdy gram z 1.000 Twojego Nikona i Twoją nieustanną potrzebę poczucia wyższości oraz misji udowadniającej wszem oczywistą oczywistość o wyższej jakości FF na m43. Tymczasem skutecznie biegam wieczorami po mieście X i Y, mam podpięte jasne stałki i ciesząc się zaletami stabilizacji (pozdrawiam ciepło Nikona D800) udaje mi się nie przekraczać ISO640, a nawet zatwardziali wojownicy przyznają (chyba...), że przy ISO640, może i 800, m43 nie ma wieklkich powodów do wstydu.
Ciągle wojna, jedni widzą problem w 100gr a ja wolę aparaty i obiektywy wielkości dłoni. Fajnie jakby było lżej ale często z tym idzie mały rozmiar co jest bolesne w obsłudze i komforcie.
@JarekB, to była aronia :P
Musisz się mniej spinać albo mniej skutecznie biegać, albo inaczej, jak biegasz to zacznij biegać z @JdG i nosić jego cuda za niego, bo marnieje w oczach :)
Jednak trochę czasu od 2013 roku upłynęło i można fotografować nowszymi modelami, zamiast siedziecieć po forach i w wątku o optyce nikona pod "Z" udowadniać,że m43 wystarczy :)
@sanescobar
Pisanie o m4/3 zaczął Twój ulubiony interlokutor, ja się tylko podłączyłem pod ów wątek i to później niż Ty ;-), no nie odpowiadałem na Twoje komentarze, a Ty po 3 dniach po moim ostatnim wpisie postanowiłeś go skomentować, więc skutecznie podtrzymujesz wątek m4/3, co uważam za zaletę, bo o tym Tamronie brandowanym Nikonie nikt pisać nie chce, a my tu sobie małą grupką prawimy uprzejmości :-).
Bardzo długie zdanie mi wyszło.
Wybacz królu, że na bieżąco nie śledze waszych poczynań w lobbowaniu m43 pod wątkiem o optyce pod bagnet "Z".
Bardzo krótkie zdanie mi wyszło :)
> Pisanie o m4/3 zaczął Twój ulubiony interlokutor, ja się tylko podłączyłem pod
ów wątek
gdyby podejść do problemu "na chłopski rozum" to mnie jednak z tego "pisania o m4/3" trzeba by wyłączyć, bowiem nie o tym napisałem a o problemie tzw. "rebrandingu" i konsekwencjach tego dla testowania optyki przez Optycznych;
ten Nikkor to jednak stary Tamron w nie całkiem nowym ubranku; wyniki testu są prawie identyczne więc i podsumowanie obu jest podobne; oczywiście optymistyczne, mimo kiepskich wyników na brzegu klatki;
w moim poście m4/3 nie wystąpiło a nie każdy wie, że M.Zuiko 100-400 to m4/3; ale mamy czujnych kolegów, którzy żadnej przemyconej wzmianki o wrażym m4/3 nie przegapią.
@JdG, napisał:
" to mnie jednak z tego "pisania o m4/3" trzeba by wyłączyć, bowiem nie o tym napisałem a o problemie tzw. "rebrandingu" i konsekwencjach tego dla testowania optyki przez Optycznych; "
Pinokio już zapomniałęś dlaczego @Arek napisał to:
"JdG - Redakcja nie przetestowała M.Zuiko 100-400 mm, więc nie wiem do czego się odnosisz. "
@JdG, napisał:
"w moim poście m4/3 nie wystąpiło"
To, że masz cherlawe rączki i nie może podnieść aparatu w okolicach kilograma to wiemy ale, że masz pamięć rybki akwariowej to już nowy symptom:
@JdG, napisał: (21 listopada 2023, 20:28)
" ze Redakcja nie zastosowała się do tego poglądu w przypadku M.Zuiko 100-400 mm"
M Zuiko 100-400mm to nie jest obiektyw pod mikro matrycę czy jak wolisz ostatnio matrycę mniejszą o cztery razy od znaczka pocztowego?