Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ja tak robię, nie pomyślałem, że można inaczej, ale to głównie przy Laowa tejtam 25mm/5x. Generalnie jest z tym troche roboty, bo na 5x to nie ma opcji, zeby to zrobić w idelanie w linii i bez poruszenia, jezeli sie obsługuje slider ręcznie. nie jest to 20kg stół.
ikit, muszę nad tym popracować, bo - podobnie jak pisze Piotr - przesuwanie (w moim przypadku całego MP-E 65mm - zwłaszcza przy x5) z ręki o ułamki milimetra to dla mnie sztuka nie lada. Ale w przypadku EF 100L Macro (czyli bardzo podobnym do tego Tamrona) wydawało mi się dotąd wygodniej polegać na algorytmie w aparacie.
Uzywam prostszej wersji, natomiast moim zdaniem dobrze, jak obiektyw ma również mozliwosc mocowania do statywu, np w formie opcjonalnego pierścienia. Do aparatu używam prostej półklatki, żeby ułatwić sobie centrowanie osi optycznej, czy jak to nazwać.
Jest już na rynku trochę konstrukcji tego typu, my w labie używamy takich zmotoryzowanych stolików. Dokładność jest bardzo różna, częściowo w zależności od przewidywanego zastosowania, a częściowo wskutek niedbałości noname producentów.
Dzięki za konkretne polecenie, może warto by na forum zrobić wątek na ten temat, jeśli nie ma?
Duże oddychanie wydaje mi się dużym problemem przy zastosowaniu do automatycznego focus stacking (którego większość korpusów Sony i tak nie ma zresztą ...)
No na brzegu nie imponuje, oj nie. Krótko mówiąc powinien docierać do 60.
Wypisałem sobie maksymalne rozdzielczości krótkich tele / makro do alfy. To jak wiadomo najłatwiejsze do zrobienia obiektywy:
- Samyang 135/1.8 FE - 80|67@f/4 i 76|70@f/5.6 - Sony FE 85/1.4 GM II - 85|67@f/4 i 86|68@f/2.8 - Sigma C 90/2.8 DN FE - 76|63@f/4 - Nikon Nikkor Z 85/1.8 S - 83|60@f/4 i 77|62@f/5.6 - Sigma C 65/2.0 DN FE - 83|61@f/4 - Sigma 105/2.8 DN macro - 79|50@f/4 i 75|60@f/5.6 - Samyang AF 75/1.8 FE - 74|54@f/4 - Tamron 90/2.8 Diii macro - 84|50@f/4 i 70|54@f/8 - Sony FE 135/1.8 GM - 80|48@f/4 i 75|53@f/5.6 >Tamron 90/2.8 Diii macro - 84|50@f/4
- Sony FE 135/1.8 GM - 80|48@f/4 i 75|53@f/5.6 - Samyang AF 85/1.4 FE - 75|50@f/4 - Sony macro 90/2.8 OSS - 71|50@f/4 - Sony FE 85/1.8 - 65|37@f/4 i 66|40@f/5.6
- Viltrox 75/1.2 E - 100|68@f/2.8 ale to aps-C 24Mpix, brzeg jest tam gdzie indziej, ale po przeliczeniu wychodziłby ekwiwalent ok. 45 lpmm (taka rozdzielczość na brzegu FF 42Mpix wystarczyłaby, zeby dać lepszy obraz niż ten Viltrox na aps-c)
Jedno zastrzeżenie trzeba mieć w pamięci. To jest obiektyw makro, optymalizowany na pewno do pracy makro. Wiadomo, że to są inne wymagania jeśli chodzi o tor optyczny niż praca w nieskończoności.
Więc on w dużym dystansie od obiektu jest dobry, ale jednocześnie jest porażką - za sprzęt o najłatwiejszej do zrobienia ogniskowej, mający otwór f/2.8 i dający na brzegu 50lpmm na f/2.8 i 55lpmm po domknięciu dać 2500zł?! No ale popatrz pan, Sony 90 makro jest jeszcze gorszy ;-)
Natomiast w makro może być rewelacyjny. A czy jest?
PDamian: ale Ty musisz cierpieć z powodu dramatycznie słabych szkieł i body u konkurencji Nikona, nie zazdroszczę ;)) a do tego ile pracy (nikomu niepotrzebnej) wykonujesz wyszukując i wstawiając tysiące linków ;)). Proponuję pobawić się przez choć przez chwilę swoim Nikonem, może zrobisz w końcu kilka fotek i ukoisz nerwy. ;))
PDamian 14 grudnia 2024, 15:03 "Nie jestem niewolnikiem sprzętu. /.../ Uważam, że dobre zdjęcie można zrobić jakimkolwiek aparatem. Trzeba mieć pomysł. Trzeba mieć pomysł na to co chce się pokazać, jaką chce się historię opowiedzieć. Zawsze powtarzam, że to człowiek robi zdjęcia a nie maszyna." - wykładowca Studium Fotografii ZPAF. Warto gościa posłuchać´
"ale Ty musisz cierpieć z powodu dramatycznie słabych szkieł i body u konkurencji Nikona"
-Z bezlusterkowców posiadam wyłącznie aparaty konkurencji Nikona, więc jestem tym osobiście głęboko dotknięty. Och, jak ja cierpię!
"Proponuję pobawić się przez choć przez chwilę swoim Nikonem, może zrobisz w końcu kilka fotek i ukoisz nerwy. ;))"
-Żebym tylko miał. Który model Nikona pozwoli mi szybko zapomnieć o zawiedzionych nadziejach i rozczarowaniach których od lat doznaję u jego konkurencji?
>> Bahrd >>7 stycznia 2025, 16:42 >>Wydaje mi się, że oddychanie utrudnia focus-stacking. Najbardziej oddychanie utrudnia kolano policjanta na plecach.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Wydaje mi się, że oddychanie utrudnia focus-stacking.
Wydaje mi się że jak stałkę Macro jednak rozdzielczość na brzegu FF jest trochę niska.
Sigma ma 12% gdy przeostrzysz z nieskończoności na 1,24 m,
a Sony 9% przy zmianie z nieskończoności na 1.07m.
-więc nie korzystając z mfd.
Sigma link
Sony link
Tamron link
@ Bahrd
"Wydaje mi się, że oddychanie utrudnia focus-stacking."
A nie bezpieczniej przesuwać przy stackingu cały obiektyw z aparatem?
Ja tak robię, nie pomyślałem, że można inaczej, ale to głównie przy Laowa tejtam 25mm/5x. Generalnie jest z tym troche roboty, bo na 5x to nie ma opcji, zeby to zrobić w idelanie w linii i bez poruszenia, jezeli sie obsługuje slider ręcznie. nie jest to 20kg stół.
ikit, muszę nad tym popracować, bo - podobnie jak pisze Piotr - przesuwanie (w moim przypadku całego MP-E 65mm - zwłaszcza przy x5) z ręki o ułamki milimetra to dla mnie sztuka nie lada. Ale w przypadku EF 100L Macro (czyli bardzo podobnym do tego Tamrona) wydawało mi się dotąd wygodniej polegać na algorytmie w aparacie.
Do makro stackingu warto zaopatrzec się w coś takiego link
Ten tamron slabo wypada na brzegu.
Uzywam prostszej wersji, natomiast moim zdaniem dobrze, jak obiektyw ma również mozliwosc mocowania do statywu, np w formie opcjonalnego pierścienia. Do aparatu używam prostej półklatki, żeby ułatwić sobie centrowanie osi optycznej, czy jak to nazwać.
Szkło testowane na Nikonie Z7, ale porównanie z Sigmą i Sony? A Nikkor 105 mm?
Cube, fajne - dzięki!
diklofenak - trudno mi porównywać do szkła, którego nie testowałem.
@cube,
Jest już na rynku trochę konstrukcji tego typu, my w labie używamy takich zmotoryzowanych stolików. Dokładność jest bardzo różna, częściowo w zależności od przewidywanego zastosowania, a częściowo wskutek niedbałości noname producentów.
Dzięki za konkretne polecenie, może warto by na forum zrobić wątek na ten temat, jeśli nie ma?
Duże oddychanie wydaje mi się dużym problemem przy zastosowaniu do automatycznego focus stacking (którego większość korpusów Sony i tak nie ma zresztą ...)
No na brzegu nie imponuje, oj nie. Krótko mówiąc powinien docierać do 60.
Wypisałem sobie maksymalne rozdzielczości krótkich tele / makro do alfy. To jak wiadomo najłatwiejsze do zrobienia obiektywy:
- Samyang 135/1.8 FE - 80|67@f/4 i 76|70@f/5.6
- Sony FE 85/1.4 GM II - 85|67@f/4 i 86|68@f/2.8
- Sigma C 90/2.8 DN FE - 76|63@f/4
- Nikon Nikkor Z 85/1.8 S - 83|60@f/4 i 77|62@f/5.6
- Sigma C 65/2.0 DN FE - 83|61@f/4
- Sigma 105/2.8 DN macro - 79|50@f/4 i 75|60@f/5.6
- Samyang AF 75/1.8 FE - 74|54@f/4
- Tamron 90/2.8 Diii macro - 84|50@f/4 i 70|54@f/8
- Sony FE 135/1.8 GM - 80|48@f/4 i 75|53@f/5.6
>Tamron 90/2.8 Diii macro - 84|50@f/4
- Sony FE 135/1.8 GM - 80|48@f/4 i 75|53@f/5.6
- Samyang AF 85/1.4 FE - 75|50@f/4
- Sony macro 90/2.8 OSS - 71|50@f/4
- Sony FE 85/1.8 - 65|37@f/4 i 66|40@f/5.6
- Viltrox 75/1.2 E - 100|68@f/2.8
ale to aps-C 24Mpix, brzeg jest tam gdzie indziej, ale po przeliczeniu wychodziłby ekwiwalent ok. 45 lpmm (taka rozdzielczość na brzegu FF 42Mpix wystarczyłaby, zeby dać lepszy obraz niż ten Viltrox na aps-c)
Jedno zastrzeżenie trzeba mieć w pamięci. To jest obiektyw makro, optymalizowany na pewno do pracy makro. Wiadomo, że to są inne wymagania jeśli chodzi o tor optyczny niż praca w nieskończoności.
Więc on w dużym dystansie od obiektu jest dobry, ale jednocześnie jest porażką - za sprzęt o najłatwiejszej do zrobienia ogniskowej, mający otwór f/2.8 i dający na brzegu 50lpmm na f/2.8 i 55lpmm po domknięciu dać 2500zł?! No ale popatrz pan, Sony 90 makro jest jeszcze gorszy ;-)
Natomiast w makro może być rewelacyjny. A czy jest?
"Sony FE 135/1.8 GM - 80|48@f/4 i 75|53@f/5.6"
-Dramat.
link
vs
link
PDamian: ale Ty musisz cierpieć z powodu dramatycznie słabych szkieł i body u konkurencji Nikona, nie zazdroszczę ;)) a do tego ile pracy (nikomu niepotrzebnej) wykonujesz wyszukując i wstawiając tysiące linków ;)). Proponuję pobawić się przez choć przez chwilę swoim Nikonem, może zrobisz w końcu kilka fotek i ukoisz nerwy. ;))
PDamian 14 grudnia 2024, 15:03
"Nie jestem niewolnikiem sprzętu. /.../ Uważam, że dobre zdjęcie można zrobić jakimkolwiek aparatem. Trzeba mieć pomysł. Trzeba mieć pomysł na to co chce się pokazać, jaką chce się historię opowiedzieć. Zawsze powtarzam, że to człowiek robi zdjęcia a nie maszyna." - wykładowca Studium Fotografii ZPAF. Warto gościa posłuchać´
Mała minimalna odległość ogniskowania liczona od frontu obiektywu dyskwalifikuje go w wielu zastosowaniach makro.
"ale Ty musisz cierpieć z powodu dramatycznie słabych szkieł i body u konkurencji Nikona"
-Z bezlusterkowców posiadam wyłącznie aparaty konkurencji Nikona,
więc jestem tym osobiście głęboko dotknięty.
Och, jak ja cierpię!
"Proponuję pobawić się przez choć przez chwilę swoim Nikonem, może zrobisz w końcu kilka fotek i ukoisz nerwy. ;))"
-Żebym tylko miał.
Który model Nikona pozwoli mi szybko zapomnieć
o zawiedzionych nadziejach i rozczarowaniach
których od lat doznaję u jego konkurencji?
Ktoś wspominał, że ten Tamron jest słaby na brzegu ? :)
Nie, nie jest. Tu zdjęcie róg kadru, f/2.8, ostrzone na "twarzy": link
"Nie, nie jest. Tu zdjęcie róg kadru, f/2.8, ostrzone na "twarzy": link"
Ten test ewidentnie sponsorowany :)
A ja miałem aparat Zorkę 5 i zrobiłem kilka zdjęć.
>> Bahrd
>>7 stycznia 2025, 16:42
>>Wydaje mi się, że oddychanie utrudnia focus-stacking.
Najbardziej oddychanie utrudnia kolano policjanta na plecach.
@morska_menda
Test jest raczej ok, ale komentarze mogą wprowadzać w błąd ;)