Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - test obiektywu

7 stycznia 2025

5. Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD w swojej konstrukcji optycznej zawiera aż cztery soczewki wykonane ze szkła o niskiej dyspersji więc nie spodziewaliśmy się, że pokaże on jakieś problemy z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. I faktycznie, jak widać na poniższych wycinkach, takich problemów nie ma.

Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Sprawdźmy teraz jak testowany obiektyw radzi sobie z korygowaniem poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres jest zaprezentowany poniżej.
----- R E K L A M A -----

Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - Aberacja chromatyczna i sferyczna


W ogólności, tutaj też ma ma żadnych poważniejszych problemów, bo uzyskiwane wyniki mieszczą się w zakresie poziomów małych i bardzo małych. Mamy tutaj jednak dość ciekawe zachowanie z maksymalnymi rezultatami w okolicach przysłony f/5.6. To właśnie rosnąca od f/2.8 do f/5.6 aberracja chromatyczna mogła być jednym z czynników, który ograniczał szybszy wzrost rozdzielczości na brzegu kadru wraz z przymykaniem przysłony.

Jeśli chodzi o porównanie do konkurencji, to Tamron zupełnie nie musi wstydzić się podczas pojedynku z Sony, bo tam w okolicach maksymalnego otworu względnego widzieliśmy wyniki podchodzące pod 0.1%. Natomiast zarówno Tamrona jak i Sony pogodziła w tej kategorii Sigma, która niezależnie od wartości przysłony prezentowała świetny poziom trzymający się okolic 0.02%.

Nikon Z7, 90 mm, RAW, f/2.8 Nikon Z7, 90 mm, RAW, f/5.6
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - Aberacja chromatyczna i sferyczna Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia z niniejszego rozdziału nie pokazują żadnego efektu pływania ogniska. Co więcej, rozogniskowane krążki światła uzyskane przez i za ogniskiem wyglądają dość podobnie do siebie. Oba te fakty pozwalają nam stwierdzić, że testowany obiektyw Tamrona nie ma istotnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Nikon Z7, 90 mm, f/2.8, przed Nikon Z7, 90 mm, f/2.8, za
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - Aberacja chromatyczna i sferyczna Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - Aberacja chromatyczna i sferyczna