W kolejnej lekcji Fotoszkoły Sony α zapoznamy się z techniką używania lampy błyskowej. Wydaje się ona być nie zawsze chcianym, lecz często nieodzownym wyposażeniem każdego fotoamatora. Czemu niezbędnym? Ponieważ mało kto dysponuje sprzętem tak wysokiej klasy, by mógł wykonywać zdjęcia przy świetle zastanym w każdych warunkach.
Często się mówi, że istotą fotografii jest oświetlenie. Faktycznie, niewiele jest rzeczy, które miałyby większy wpływ na emocjonalny i zmysłowy ładunek zdjęcia niż użyte oświetlenie. Światło może być ostre lub łagodne, mieć duży kontrast lub niski.
Co stanowi różnicę pomiędzy kiepskim a znakomitym zdjęciem? Cóż, w grę wchodzą obiekt, oświetlenie, kompozycja — wszystkie te artystyczne aspekty, które zależą od Ciebie, fotografa. Czasami jednak dobra jakość zdjęcia zależy od aparatu, zwłaszcza od koloru i ostrości.
W dotychczasowych lekcjach poznaliśmy większość technicznych parametrów fotografowania. Pozostał nam jednak jeszcze jeden bardzo istotny parametr – balans bieli. Jego wpływ na odbiór fotografii jest nie do przecenienia.
Na naszych łamach pojawiły się już cykle artykułów opisujących historię firm Canon, Leica, Nikon, Olympus i Sony. Wiele osób po publikacjach prosiło o kolejne części poświęcone pozostałym zagranicznym producentom.
Myślę, że czytelnicy tej książki zgodzą się z poglądem, że szkoda czasu i pieniędzy na robienie kiepskich zdjęć. Na tle produkowanej masowo fotograficznej sieczki widać przecież wyraźnie, czym różni się dobra fotografia od fotki, a także ile stopni jakości trzeba jeszcze pokonać, aby zbliżyć się do poziomu osiąganego przez dobrych fotografów.
W piątej lekcji Fotoszkoły Sony α skupimy się na tematyce trybu seryjnego. Dowiemy się w jakich okolicznościach jest on pomocny oraz jak prawidłowo go używać. Poznamy również zasadę działania autofokusu oraz różne jego tryby pracy.
Tematyka lekcji W tej lekcji podpowiemy, jak: dobrać prawidłową rozdzielczość i rozmiar fotografii, wykadrować i wyprostować obraz, dopasować zakres tonalny obrazu, usunąć przebarwienia za pomocą polecenia Auto Color (Auto-kolor), dostosować nasycenie oraz jaskrawość pewnych obszarów fotografii przy użyciu narzędzi Sponge (Gąbka) i Dodge (Rozjaśnianie), usuwać niepożądane elementy obrazu za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel), naprawiać obrazy przy użyciu narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), używać narzędzi Healing Brush (Pędzel korygujący) i Patch (Łatka), aby naprawy nie były widoczne, zastosować filtr Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) na zakończenie procesu retuszowania, zapisać plik w formacie, który będzie można wykorzystać w programie do składu publikacji.
Sony Poland zorganizowało dziś w Warszawie konferencję prasową poświęconą najnowszym produktom tej firmy. Kilka dni po targach CES, zobaczyliśmy i u nas najnowsze telewizory Bravia, laptopy Vaio, zestawy kina domowego i – to co nas najbardziej interesowało – nową lustrzankę A450, nowe kompakty cyfrowe i akcesoria fotograficzne.
Tematem czwartej części „Fotoszkoły Sony α” jest makrofotografia. Potocznie rozumiemy przez to pojęcie wykonywanie zdjęć „powiększających” obiekty. Makrofotografia najczęściej kojarzy się nam z fotografiami owadów oraz kwiatów – choć to co fotografujemy ograniczone jest przecież jedynie naszą wyobraźnią.
Ponad dwa lata temu zdecydowaliśmy się na zorganizowanie pierwszego Plebiscytu na Produkt Roku. Założyliśmy, że plebiscyt ów będzie odbywał się w grudniu, tak aby mieć możliwość uwzględnienia w nim prawie wszystkich produktów zaprezentowanych w danym roku.
W trzeciej części cyklu „Fotoszkoła Sony α” skupimy się na pojęciach związanych z tzw. zakresem tonalnym. Pozwoli nam to w jeszcze lepszym stopniu zrozumieć wpływ oświetlenia na parametry ekspozycji.
\"Fotoszkoła Sony α\" to cykl artykułów, mających wprowadzić mniej zaawansowanych fotografów w techniczne aspekty wykonywania zdjęć. W lekcji pierwszej omówione zostały tryby pracy oferowane w lustrzankach cyfrowych.
Jeśli Twoje zdjęcia nie będą ostre, to wszystko inne nie będzie miało znaczenia Dla zawodowych fotografików ostrość zdjęć jest wręcz krytycznie ważna. Niedościgniony ideał ostrości nazwali „żyletą”.
Fotografia to słowo pochodzące od greckiego photos grapho czyli - rysowanie światłem. I tak jest w istocie, to właśnie światło gra w niej zasadniczą rolę. To ono nadaje scenie charakter, wydobywa z mroku kształty, formuje cienie.