Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Canon EF 11-24 mm f/4L USM - test obiektywu

6 października 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że testowany obiektyw nie ma żadnych problemów z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. W tej kategorii znów możemy więc tylko chwalić.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Rzut okiem na poniższe wykresy (pierwszy dla brzegu APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki) wyjaśnia chyba wszystko.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na ogniskowej 11 mm wada ta potrafi sięgać bardzo dużego poziomu 0.20% i choć spada ona wraz z przymykaniem przysłony, to sytuacja nigdy nie robi się choćby przyzwoita. Obraz polepsza się, gdy przejdziemy do ogniskowej 17 mm, ale tam też aberracja potrafi być duża – szczególnie w okolicach maksymalnego otworu względnego. Dopiero dla ogniskowej 24 mm możemy mówić o umiarkowanym poziomie tej wady.

Widać więc wyraźnie, że poprzeczna aberracja chromatyczna ma swój spory wkład w pogorszenie własności optycznych testowanego obiektywu.

Na pocieszenie można napisać, że Sigma 12–24 mm II na najkrótszej ogniskowej też pokazywała aberrację na poziomie 0.2% i to na obu typach detektorów.

Canon 5D III, 11 mm, APS-C, f/4.0 Canon 5D III, 24 mm, FF, f/4.0
Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Canon 11–24 mm nie pokazywał żadnego efektu pływania ogniska. Jego ekstremalne parametry spowodowały, że trudno było uzyskać rozsądnej wielkości krążki światła zarówno przed jak i za ogniskiem. To, co jednak udało się zobrazować, nie wygląda szczególnie niepokojąco. W efekcie nie mamy powodów sądzić, by testowany obiektyw źle korygował aberrację sferyczną.

Canon 5D MkIII, 24 mm, f/4.0, przed Canon 5D MkIII, 324 mm, f/4.0, za
Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 11-24 mm f/4L USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna