Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - test obiektywu

19 stycznia 2018

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Na mniejszej matrycy Mikro 4/3 koma jest widoczna, choć jej poziom bliższy jest wartościom średnim niż dużym. Co więcej, przymknięcie przysłony do wartości f/2.0 znacząco ogranicza jej widoczność, choć nie można powiedzieć, że likwiduje całkowicie.

E-M5 II, f/1.4, centrum E-M5 II, f/1.4, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, f/2.0, centrum E-M5 II, f/2.0, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh


Większa matryca APS-C sprawia w tej kategorii znacznie więcej problemów. Koma w rogu kadru dla przysłony f/1.4 jest naprawdę duża. Ponownie, przymknięcie przysłony do wartości f/2.0 powoduje, że wada ta znacznie zmniejsza swoje natężenie, ale nie znika całkowicie.

----- R E K L A M A -----

A7R II, f/1.4, centrum A7R II, f/1.4, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R II, f/2.0, centrum A7R II, f/2.0, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 17.5% dla testu opartego na Olympusie i 13.1% w przypadku pomiarów na Sony. Znów widać trochę gorsze zachowanie egzemplarza z bagnetem Mikro 4/3. W obu przypadkach jednak astygmatyzm daje się we znaki, choć znów jego największy wpływ jest widoczny w bliskich okolicach maksymalnego otworu względnego i szybko maleje wraz z przymykaniem przysłony.

Jak na obiektyw szerokokątny, wygląd nieostrości nie wzbudza naszego niepokoju. Rozkład światła w krążkach jest dość równy, a cebulowy bokeh związany z zastosowaniem elementów asferycznych ledwie widoczny. Nawet winietowanie mechaniczne nie jest jakimś wyraźnym problemem.

E-M5 II, f/1.4, centrum E-M5 II, f/1.4, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, f/2.0, centrum E-M5 II, f/2.0, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, f/2.8, centrum E-M5 II, f/2.8, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh

A7R II, f/1.4, centrum A7R II, f/1.4, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R II, f/2.0, centrum A7R II, f/2.0, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R II, f/2.8, centrum A7R II, f/2.8, róg
Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN - Koma, astygmatyzm i bokeh